
Leren om nóg beter te delegeren. Dat was voor kwaliteitsmanager Aly Smit van Nielsen Massey één van de aanleidingen om de Leiderschapstraining van Bakery Sweets Center (BSC) te volgen. Ze kijkt daar heel tevreden op terug. “Het traject was zowel leuk als leerzaam. Sindsdien breng ik meer structuur aan in mijn overleggen en dat helpt bij het delen en loslaten van taken.”
Het Leeuwarder bedrijf Nielsen Massey Vanillas International B.V. is producent van vanille-extracten. “Het is een klein bedrijf met twaalf medewerkers”, vertelt kwaliteitsmanager Aly Smit. Na haar studie levensmiddelentechnologie bekleedde ze diverse kwaliteitsfuncties. Sinds ruim zes jaar werkt ze met veel plezier voor Nielsen Massey. “Ik houd mij bezig met de kwaliteit in de breedste zin van het woord. Van het behandelen van klachten tot het maken van specificaties. Dat maakt mijn werk heel afwisselend.”
Toen Aly over de leiderschapstraining van Bakery Sweets Center hoorde, was ze gelijk enthousiast. “Nieuwe kennis opdoen is altijd leuk. Uit iedere training kun je wel leerpunten halen. De leiderschapstraining leek me heel interessant. Ik had er destijds net een collega bijgekregen. Voorheen deed ik alles alleen. Ik moest er best even aan wennen om dingen aan mijn collega over te dragen en om zaken los te laten. Het leek me fijn om dit tijdens de training te leren. Daarnaast is het prettig dat de training heel dichtbij, in Leeuwarden, plaastvindt.”
‘Workshops, intervisie en coaching maken het traject heel divers’
Aly Smit, kwaliteitsmanager Nielsen Massey
Aly omschrijft het traject als zeer nuttig. “Het allerleukste vind ik dat de training in drie elementen is verdeeld: workshops, intervisie en coaching. Dat maakt het traject in mijn ogen heel divers en waardevol. Tijdens de workshops werden verschillende onderwerpen behandeld. De eerste workshop was vrij algemeen en ging over wendbaar leiderschap. Daarbij werden allerlei leiderschapsstrategieën behandeld en werden drie pijlers genoemd: richting, ruimte en ruggensteun. Deze drie R’s ben ik niet meer vergeten”, blikt ze lachend terug. “De tweede workshop ging over communicatie en tijdens de derde workshop stond coachend leiderschap centraal.”

Tijdens de workshops moesten de deelnemers ook opdrachten uitvoeren. Aly vond het fijn om samen te werken met mensen uit dezelfde branche. “In ons werk komen we min of meer dezelfde situaties tegen. Dat maakt alles herkenbaar. We hadden echt een heel leuke groep.”
‘Meer structuur aangebracht in mijn overleggen’
Ze kijkt dan ook heel tevreden op de training terug. “Ik heb naar aanleiding van de training bijvoorbeeld meer structuur aangebracht in mijn overleggen. Dat helpt mij bij het delen van werkzaamheden en het loslaten daarvan. Ik heb mijn doel dus daadwerkelijk bereikt. Daarnaast heb ik nog veel meer kennis opgedaan, die ik in mijn functie als kwaliteitsmanager goed kan gebruiken.”
Op de vraag of Aly nog verbeterpunten heeft, is het even stil. Dan antwoordt ze: “Door de coronamaatregelen werden de intervisie- en coachingsgesprekken een keer met elkaar gecombineerd. We hadden op diezelfde dag nog een rondleiding door een bedrijf en daarom was het met elkaar wel wat veel. Het is denk ik beter fijner dat de intervisies en coachingsgesprekken niet meteen achter elkaar plaatsvinden, zodat het even kan bezinken.” Desondanks kan ze de training van harte aanraden. “Het traject is verhelderend en nuttig.”
Ook een betere leider worden? Schrijf je in voor de tweede lichting
Na het succes van afgelopen jaar heeft de werkgroep Opleiden van Bakery Sweets Center besloten om de leiderschapstraining voor de bakkerij- en zoetwarenbranche opnieuw aan te bieden. De eerste workshop is op 4 november. Schrijf je voor 20 oktober in via een e-mail naar docent & projectleider Wijnand Verschuur, w.verschuur@mbolifesciences.nl.
Meer weten over de inhoud? Check de opleidingspagina Leiderschapstraining. De kosten kunnen (deels) vergoed worden met de SLIM-subsidie. Voor advies hierover, neem contact op met Pieter van Helden, p.vanhelden@wecreateconsulting.com.
Tekst: Wendy Noordzij