Algemeen 26 juni 2024

Workshop ChatGPT is een eyeopener

De gezellige zomerbarbecue van Bakery Sweets Center op donderdag 20 juni bij Spinoza in Leeuwarden startte met een interessante workshop over ChatGPT. Opvallend: de ietwat argwanende reacties over de toepassing van de Artifical Intelligence chatbot verdwenen als sneeuw voor de zon. ‘Wat makkelijk’ en ‘daar ga ik zeker mee experimenteren’, klonk het enthousiast.

De workshop over ChatGPT werd verzorgd door LEF uit Groningen. Dit bedrijf daagt organisaties uit om te veranderen. “Wij verzorgen innovatietrajecten bij bedrijven en houden ons bezig met design thinking vanuit het perspectief  van jongeren’, leggen projectleiders Daniel Sagel en Jelmer Eisinga uit. “ChatGPT helpt ons bij het bedenken van innovatieve en creatieve oplossingen. Op allerlei gebieden, zoals brainstormen, samenvatten… Eigenlijk voor alles waar je eigenlijk een andere collega voor nodig hebt.”

Aan de start van de bijeenkomst wordt gevraagd wie ChatGPT waarvoor gebruikt. Een aantal aanwezigen werkt al met de toepassing. Velen nog niet. “Ideeën genereren. Brainstormen. Spellingscontrole”, klinkt het onder de gebruikers. Het doel van de workshop is duidelijk. “Degenen die nog geen gebruik maken van ChatGPT prikkelen en enthousiasmeren om ermee aan te slag te gaan.”

Powertool

ChatGPT is een echte power tool, zegt Jelmer. Hij maakt de vergelijking met een houtzaag. “Hier kun je prachtige planken mee zagen, maar laat je hem los op een auto, dan gaat het helemaal mis. Kortom: je moet ChatGPT op een goede manier gebruiken.”

Gestart wordt met een stukje theorie. “De betekenis van ChatGPT  is Generative Pre-trained Transformer. Generative duidt op de communicatie. Deze gebeurt op een hele menselijke manier. Als ik mijn collega een bepaalde vraag stelt en ik stel een dag later de vraag opnieuw, dan zal het antwoord in grote lijnen overeenkomen, maar zijn er kleine verschillen. Dat geldt ook voor ChatGPT.”

Over Pre-trained vertellen Daniel en Jelmer: “ChatGPT is een kloon van het internet. Een database die volgeladen is met informatie en die telkens bijleert.”  Er is echter een waarschuwing: “ChatGPT haalt de informatie uit gratis toegankelijke bronnen. Hou daar rekening mee. Niet alles wat ChatGPT zegt, is dus de waarheid.” ChatGPT herkent reeksen, zeggen ze over het laatste woord: ‘Transformer’. “Zinnen zijn ook reeksen. Bij het horen van de woorden ‘Oost, west’, antwoorden  wij allemaal ‘thuis best.’ Dat geldt ook voor ChatGPT.”

Toepassingen

ChatGPT is te gebruiken voor veel verschillende toepassingen. “Er zijn verschillende hoofddoelen, zoals het schrijven, het inkorten en het aanpassen van teksten. Je kunt  ChatGPT ook vragen om alle d- en t-fouten uit de tekst te halen. Of om jouw blog aan te passen aan het taalgebruik van jongens van 16 jaar.”

Daarnaast  fungeert ChatGPT als een echte archivist die alle aanwezige kennis ophaalt en is de chatbot een uitstekende brainstormpartner. “Samen kun je hele creatieve ideeën bedenken. ChatGPT kan goed adviseren. Al moet je voor het juiste antwoord soms wel een beetje doordrammen.”

Verder kan ChatGPT de rol aannemen van een creatieve content marketeer, die een perfecte strategie kan bedenken inclusief voorstellen voor huisstijl, slogan en social media berichten, passend bij de aangegeven doelgroep.

Wees zo specifiek mogelijk

Daniel en Jelmer sluiten af met een aantal tips. “In Google gebruik je ‘hakkelige’ taal, zoals ‘zoek paard’. Maar bij ChatGPT is het belangrijk om zoveel mogelijk input in volzinnen te geven. Wees zo specifiek mogelijk. Daardoor wordt de output duidelijker. Je kunt het vergelijken met het geven van een opdracht aan een collega. “Hoe duidelijker de instructie, hoe beter het eindresultaat.”

Om de gegeven antwoorden verder te specificeren, kun je doorvragen. “Bij Google moet je telkens opnieuw een opdracht geven. Bij ChatGPT niet. Je kunt bijvoorbeeld na een bepaalde tekst vragen om nog specifieker te zijn, om de tekst in te korten naar 500 woorden, of om deze aan te passen aan een bepaalde doelgroep. Zo kun je tekens nieuwe vragen stellen. En gaat het fout? Dat is helemaal niet erg. Je hoeft de tekst immers niet zelf te schrijven. Je kunt gewoon je vraag opnieuw stellen.”

De mogelijkheden zijn eindeloos. “Gebruik ChatGPT als een brainstorm- of gesprekspartner. Vertel wat er tijdens een bepaalde vergadering is besproken. Zo ontstaan een goed uitgewerkte notulen”, adviseren de deskundigen. De chatbot kan zelfs kookadvies geven. “Wij hebben op kantoor bijvoorbeeld een foto gemaakt van de inhoud van onze koelkast. Vervolgens hebben we ChatGPT gevraagd om daar een maaltijd van te maken. Dat leverde heerlijke advocado toast met pesto op. Inclusief de bereidingswijze.” Ook als voetbalanalist blijkt de tool ontzettend goed te zijn. “In onze bedrijfspool staat degene bovenaan die met ChatGPT de uitslag heeft voorspeld.”

Aan de slag

Daarna was het de beurt voor de leden van Bakery Sweets Center om met ChatGPT aan de slag te gaan. Ze moesten een koffie-to -go start-up oprichten en hiervoor de communicatie bepalen. Daaruit kwamen hele leuke voorbeelden. Zoals  Kater Kikker: een koffie bar voor jongeren met een kater. Er stond unieke patisserie op het menu zoals de ‘hangover hero cookie’. Inclusief een marketing strategieplan.”

De workshop werd afgesloten met een quiz.  Daarbij moesten de aanwezigen een aantal keer kiezen tussen een echte foto en een foto gecreëerd door  Artifical Intelligence. Na even oefenen kregen we allemaal het ritme door: vergelijk de foto met de realiteit. Heeft een hand vijf vingers of zitten er meer aan? Kloppende teksten op de foto? Houd een weg niet ineens op? Hebben de ramen van een trein de juiste afmeting? Heeft een skateboard achter twee of drie wielen? Zo kun je de foutjes ontdekken.

Eyeopener

“Deze workshop is een eyeopener”,  zo sluit programmamanager Hilco Wagenaar de workshop af. “Toen wij de bijeenkomst begonnen, vonden sommigen het nog spannend  en eng. Maar nu hebben we geleerd dat het een heel handig hulpmiddel is. Ik denk dat velen van ons op de terugweg nadenken over alle mogelijkheden. En: als jullie hiermee aan de slag gaan, vertel ons over het eindresultaat.”

Na afloop kon er gezellig worden nagepraat onder het genot van een drankje en barbecue-hapje.

Wil jij een vervolg?

Bakery Sweets Center heeft deze workshop georganiseerd om haar leden kennis te laten maken met ChatGPT. “Heel graag willen we hieraan een vervolg geven”, vertelt Hilco. “Er valt nog veel meer te ontdekken.”

Heb je hier behoefte aan? Laat het ons weten via info@bakerysweetscenter.nl. En we vinden het ook heel leuk om te horen welke originele resultaten ChatGPT jullie heeft opgeleverd. Ook deze kunnen jullie via de mail met ons delen.

Tekst: Wendy Noordzij
Foto’s: Andries van der Werf

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn