
In deze rubriek spreken we met TalentZ: enthousiaste jonge mensen die gaan voor die baan in de bakkerij- en zoetwarensector. We nemen je mee langs allerlei verschillende functies die deze sector te bieden heeft. Hierbij stellen we iedere keer vijf vragen aan medewerkers van de generatie Z. In deze editie spreken we met Merel van Westreenen (30) uit Utrecht. Zij is productmanager bij Bakkerij Borgesius.
Merel volgde de opleiding MSc Management Economics and Consumerstudies aan de WUR. Daarna werkte ze vier jaar lang als Insight Analyst en Market Scientist bij onderzoeksbureau Ipsos. Ongeveer vijf maanden geleden besloot ze de overstap te maken naar Borgesius, waar ze een baan kreeg als productmanager. “Ik was nieuwsgierig geworden naar de klantzijde en wilde dichterbij het product staan”, vertelt ze over haar motivatie.

1. Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Mijn werk is zeer afwisselend en mijn werkdagen zijn dat ook. Ik beantwoord mailtjes/telefoontjes, overleg met de verschillende interne afdelingen, zoals productontwikkeling, quality, controlling, commercie, en met de klant (Albert Heijn). Daarnaast hou ik me bezig met het uitvoeren van data-analyses. Zo heb ik bijvoorbeeld het glutenvrije assortiment en het bollenassortiment geanalyseerd. Binnen deze assortimenten kijk ik naar de uitdagingen en kansen. Verder ben ik momenteel bezig met een analyse naar Brood van Gisteren. Dit is een initiatief vanuit Albert Heijn om voedselverspilling tegen te gaan. De supermarkt is van plan om brood van één dag oud tegen een lagere prijs te verkopen. Dit project past goed bij mijn kernwaarde duurzaamheid. Ik vind het erg leuk om hier onderzoek naar te doen.”

2. Wat maakt jouw functie zo leuk?
“De diversiteit in taken, maar ook de verschillende mensen met wie je samenwerkt. Elke dag is anders. Borgesius is een groot bedrijf met veel verschillende afdelingen en belanghebbenden. Dat zorgt voor een erg dynamische en uitdagende baan.”



3. Hoe ben je op deze plek, bij dit bedrijf beland?
“Ik kwam de vacature voor deze functie op LinkedIn tegen en heb gelijk gesolliciteerd.”
4. Wat spreekt je aan in deze sector?
“Het is de enige categorie die elke dag vers in de winkelschappen ligt. Brood is een basisproduct dat door bijna iedereen elke dag wordt gegeten. Het dient al eeuwenlang als basisvoedsel voor de mens. Een mooie categorie om voor te mogen werken.”

5. Wat zijn je ambities, en krijg je hier de ruimte voor?
“Data helpt om de attitudes en voorkeuren van de consument te begrijpen en dus trends binnen de markt te spotten. Daarom wil ik me verder ontwikkelen binnen het datagedeelte. Dit doe ik door naast mijn SPSS-vaardigheden me programma’s, zoals Nielsen/IRI en SIS/Cinde (het systeem van de Albert Heijn), eigen te maken. Daarnaast wil ik graag nóg meer leren van de markt en klantzijde. Ik wil ervaren welke processen, uitdagingen en kansen er binnen de bakkerijen, de markt, maar ook bij de retailer spelen. Bij Borgesius krijg ik daarvoor alle ruimte. Met deze functie, de verantwoordelijkheden en taken die ik toegewezen krijg, kan ik me echt verder ontwikkelen.”

Lijkt een baan in deze smakelijke sector jou ook tof? Bekijk hier het aanbod opleidingen en vacatures (mbo en hbo).
Tekst: Wendy Noordzij
Foto’s: Lucas Kemper