Algemeen 22 april 2020

Susanne Lamers van Concorp haakt aan bij werkgroep Onderzoek & Innovatie

De werkgroep Onderzoek & Innovatie van Bakery Sweets Center wordt uitgebreid met Susanne Lamers, Innovation Manager bij Concorp. Deze producent van zoetwaren is onder meer bekend van de snoepmerken Autodrop, Oldtimers en Schuttelaar. De werkgroep Onderzoek & Innovatie houdt zich bezig met langlopende en kortere onderzoekstrajecten, aangereikt door partners van Bakery Sweets Center. Zo wordt gekeken naar de ontwikkeling van een gezonde snack, op basis van plantaardige eiwitten en vezels. Een van de redenen voor Lamers om zich aan te sluiten bij de ‘club’, is dat ze niet goed is in “meekijken vanaf de zijlijn”.

Geboorte

Lamers werkt nu bijna drie jaar bij Concorp. Eerder was ze werkzaam voor Bakkersland, Daelmans, Jamin en de Superunie. Ze bekleedde verschillende functies: onderzoeker in food, product manager, brand manager, zowel op gebied van private label als A-merken. “Op mijn 15e startte ik bij de plaatselijke PLUS-supermarkt met een weekendbaantje. Daar is de liefde en fascinatie voor onze voedselketen ontstaan”, geeft ze als antwoord op de  vraag wat ze heeft met food. “Eigenlijk mag ik bij de geboorte van een nieuw product zijn, zelfs bij de verwekking! En hoor ik uiteindelijk ook de reacties van de consument over die producten. Van grondstof tot consument is een boeiend proces en ook steeds meer hoort daar het recyclingproces bij.”

Blond

“Mijn achtergrond is Heao Commerciële Economie en Master of Brandmanagement”, vervolgt Lamers. “Niet technisch dus, maar daardoor juist wel in staat in concepten binnen de merkpositionering te plotten. En soms is het handig om ‘blond’ vragen te kunnen stellen aan de technische mensen, waardoor die soms ook weer op andere gedachten komen. Ik ben overigens wel bezig met opleiding Levensmiddelentechnologie. Niet om zelf te gaan ontwikkelen, maar om wel iets meer de taal van de ontwikkelaars te spreken.”

Samenstelling

Met de komst van Lamers telt de werkgroep Onderzoek & Innovatie nu vier personen. Naast Lamers zijn dit Koos Oosterhaven (manager Food Application Center for Technology (FACT), Hogeschool Van Hall Larenstein), Lizette Oudhuis (Senior Scientist Nutrition bij Avebe en als lector/professor Food Physics verbonden aan Hogeschool Van Hall Larenstein) en Frits Pluimers (bakkerij technoloog, verbonden aan FACT).

Een Q&A met Susanne: 

Hoe zien je werkzaamheden bij Concorp er globaal uit? Waar ben je zoal mee bezig?

“Als Innovatie Manager bij Concorp mag ik een team van vier personen aansturen: twee productontwikkelaars, een verpakkingstechnoloog en een project- en verpakkingscoördinator. Deze medewerkers zijn met name bezig onze mooie merken Autodrop, Oldtimers en Schuttelaar te onderhouden en te ontwikkelen. Naast het aansturen van het Innovatieteam, ben ik de schakel tussen Sales/Marketing en de fabrieken. Samen met Marketing en Sales bepalen we op basis van trends en marktontwikkelingen welke innovatierichtingen we zien en welke concrete concepten we vervolgens willen uitwerken.”

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Concorp, op innovatiegebied?

“Ten eerste is de zoektocht naar nieuw personeel lastig. We hebben al een tijdje een vacature op productontwikkeling, maar die krijgen we lastig ingevuld. De coronatijd helpt daarbij uiteraard ook niet. Verder zitten we in een markt die onder een vergrootglas ligt door bijvoorbeeld overgewicht, terwijl initiatieven als Kcal-reductie minder goed verkopen dan reguliere producten en daardoor weer van het schap verdwijnen. We willen graag onze verantwoordelijkheid nemen en blijven dat ook doen. Toch voelt het soms als een spagaat waarin je zit.”

Waarom heeft Concorp zich aangesloten bij Bakery Sweets Center?

“Sommige uitdagingen zijn branchebreed en met een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen of naar meer achtergrondinformatie/onderzoek zitten we elkaar niet in de weg. Een ieder kan deze informatie doorvertalen naar eigen initiatieven, maar we besparen samen kosten. Ook de stimulatie van de branche en de bedrijvigheid in de regio helpt ons allemaal. Het is aan de individuele ondernemer om te zorgen voor de relevantste en beste innovaties of om te zorgen dat een medewerker zich bij hen thuis voelt.”

Waarom heb je je aangemeld voor de werkgroep Onderzoek & Innovatie?

“Ten eerste ben ik vereerd dat mijn inbreng wordt gevraagd. Ik vind het belangrijk niet alleen naar verbetering van je eigen onderneming te kijken, maar ook om de branche en regio te stimuleren. Als ik daaraan een bijdrage kan leveren, geeft dat energie en is dat uiteindelijk ook goed voor Concorp. Daarnaast vind ik het goed om samen te werken met opleidingen/opleiders, waardoor je niet alleen met de meer onderzoekende mensen contact hebt, maar ook met de studenten die onze medewerkers en consumenten van de toekomst zijn. Daarnaast ben ik er niet zo goed in om van de zijlijn mee te kijken…”

Wat hoop je te bereiken met je inbreng in de werkgroep Onderzoek & Innovatie?

“Ik hoop te bereiken dat we samen met de juiste thema’s aan de slag gaan, die de branche verder kunnen helpen. Daarnaast ga ik er vanuit dat dit een netwerk geeft waar we ook af en toe onze eigen uitdagingen mee mogen bespreken. Samen komen we verder!”

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn