Algemeen 27 juni 2024

Student Jelle maakt fudge van koffieafval

Jelle de Boer (18) is student Levensmiddelentechnologie bij Aeres MBO in Leeuwarden. Toen hij zag hoeveel reststromen er vrijkomen tijdens het koffiebranden, wilde hij daar graag wat aan doen. Samen met medestudent Jens Schievink (20) ontwikkelde hij een fudge van karamel met koffiebonenschillen. Zijn docent Tsjollyn Kuperus prijst het initiatief: “Vaak gaan studenten met opdrachten vanuit het bedrijfsleven aan de slag. Maar Jelle kwam zelf met het idee. Dat is uniek.”

Over de aanleiding vertelt Jelle: “Voorafgaand aan mijn stage bij Op Kop Koffiebranders kreeg ik een rondleiding door de koffiebranderij. Ik zag dat er bij het branden van de bonen veel kaf vrijkomt. Deze reststroom wordt niet verder verwerkt in de voedingsmiddelenindustrie, maar dient vaak als compost voor de tuin. Dat vond ik zonde. De koffiebonenschillen ruiken heel lekker en bevatten veel vezels. Ik was benieuwd of ik hier iets mee zou kunnen doen. Daarom nam ik een zakje mee naar school.”

Op school werd direct heel enthousiast gereageerd op dit idee. “Ik vind het bijzonder dat een tweedejaars student zelf het initiatief neemt”, zegt Tsjollyn Kuperus, coach, docent, innovator en verbinder bij Aeres MBO Leeuwarden. “Hij was nieuwsgierig, zag het probleem en wilde actie ondernemen. Daar ben ik enorm trots op. Jelle is een voorbeeld van een student, die de wereld een stukje mooier wil maken. Vaak gaan studenten met opdrachten vanuit het bedrijfsleven aan de slag. Maar Jelle kwam zelf met het initiatief. Het is de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt. Ik vind het geweldig. Als school moedigen we dit alleen maar aan.”

Lekkernij bij de koffie

Aeres MBO bracht Jelle in contact met Jens Schievink, die nog op zoek was naar een project. Samen besloten ze het koffieafval in fudge te verwerken. “We wilden iets maken dat bij de koffie geserveerd kon worden. Dat leek ons wel toepasselijk”, legt Jens uit. “Daarbij kun je natuurlijk denken aan een koekje, of een blokje noga, fudge vonden we het meest originele.”

Dat was de start van een ontwikkeltraject. “We zijn aan de slag gegaan en hebben verschillende recepten uitgeprobeerd”, vertelt Jelle. “Het is best lastig om fudge te maken. Het kan snel fout gaan.” Het meest spannende vond hij om het kaf toe te voegen. “We waren heel benieuwd of de fudge hierdoor een vreemde structuur zou krijgen. Maar dat was helemaal niet het geval. We konden de vliesjes niet meer terugvinden. Daardoor hoeven ze niet eerst vermalen te worden.”

Problemen oplossen

Een andere uitdaging was het voorkomen dat de fudge verbrand. “Hiervoor was het belangrijk om de temperatuur van de fudge goed in de gaten te houden. Maar soms bleek hij in de fudge vast zitten. Daarom is het beter om hiervoor een suikerthermometer te gebruiken.” Het is een prachtige casus, benadrukt Tsjollyn. “Tijdens de opleiding staat productontwikkeling centraal. Daarbij komen verschillende factoren aan bod, zoals netwerken, het ontwikkelen van nieuwe producten en uitzoeken hoe de techniek werkt. Hoe los je eventuele problemen op? Het idee van Jelle voldoet hier volledig aan.”

Uiteindelijk is volgens Jelle een smaakvol product ontstaan. “Ik vind het zelf erg lekker. Lekkerder dan gewone karamelfudge. Juist vanwege de koffiesmaak erin.” De koffiebranderij heeft heel positief gereageerd. “Ze willen graag circulair en goed voor het milieu zijn. Daar sluit dit product natuurlijk heel erg goed op aan. Het is eigenlijk precies wat het bedrijf zocht.”

LC Awards

Met de koffie-fudge hebben de twee studenten meegedaan aan de LC Awards. “Helaas hebben we niet gewonnen.” Toch kijken ze met een tevreden gevoel terug. “We hebben in ieder geval een idee achtergelaten. Wellicht is er in de toekomst een nieuwe student die met een frisse blik het product verder gaat verbeteren.” Zelf gaat Jelle dat niet doen. “Ik probeer momenteel het proces van koffiebranden nog verder onder de knie te krijgen, zodat ik tijdens de zomervakantie bij de koffiebranderij kan komen werken. En na het behalen van mijn diploma wil ik mogelijk nog een andere studie doen.”  

Intrinsieke motivatie

Tsjollyn hoopt dat meer studenten zelf met interessante onderzoeksprojecten komen. “De intrinsieke motivatie van studenten is hierbij heel belangrijk. Als je je met een onderwerp bezighoudt dat je interesseert, dan wil je daar graag meer over leren. Jelle vindt koffie erg lekker en vindt het leuk om daar meer over de leren, terwijl een klasgenoot een opdracht bij een bierbrouwerij uitvoert.” Verder benadrukt ze de fijne samenwerking tussen scholen en bedrijven. “Het Bakery Sweets Center speelt hier een belangrijke rol in. Zo hebben we bijvoorbeeld contact met banketbakker Romke van der Meulen, die onze studenten advies wil geven. Bijvoorbeeld over het maken van fudge en het hanteren van de juiste temperatuur.”  

Tekst: Wendy Noordzij
Foto’s: Aeres MBO Leeuwarden

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn