Algemeen 30 september 2020

Stroopwafelfabrikant Casteleijn: niet harder, maar slimmer werken

Tijdens het SOL-event van 22 september kwamen drie cases aan bod. Eén daarvan is de case van Casteleijn Stroopwafels BV. Het bedrijf in Bergambacht kiest bewust voor een verbetering van de organisatie. Op technologisch en sociaal vlak. En doet dit onder het motto: ‘Niet harder, maar slimmer werken’. 

Simon Brouwer, sales manager bij de stroopwafelfabrikant, licht in een korte workshop het project toe. “We zitten er nog middenin. In maart startten we met de voorbereidingen en eind mei gingen we operationeel in de fabriek. De overige afdelingen volgen nog.” Brouwer doelt hierbij op sales, bedrijfsbureau, logistiek, finance en ict. Adviesbureau OnProve is nauw betrokken bij het verbetertraject. “Door middel van een bordenstructuur, een goed organigram en een duidelijke line of command worden medewerkers gedwongen om te zoeken naar de oorzaak achter productieverliezen”, vat Brouwer samen.

OnProve is gespecialiseerd in ‘Food Production Improvement’: verbeterprocessen bij voedselproducenten. Hun leus is: ‘Wij helpen uw productie saai en voorspelbaar te maken’. Met een vijfstappenplan helpen ze ieder foodbedrijf op weg naar een efficiëntere productie.

Zeepkistsessies om verbeteringen te tonen

Professor Henk Volberda bracht het verandertraject al goed in beeld met een curve. Ieder veranderproces kent een dip. “Die dip hebben we gehad”, bevestigt Brouwer. “We zien dat het belangrijk is om daar duidelijk over te zijn. Maar minstens zo belangrijk is het bieden van perspectief. De eerste verbeteringen maken we zichtbaar tijdens zeepkistsessies. Die houden we iedere tien weken.”

Verrassende resultaten onder medewerkers

Dip of geen dip, de stroopwafelfabrikant zet het verandertraject door. “Technologisch merken we dat veel mensen in eerste instantie niet alle termen begrijpen. Zoals OEE (Overall Equipment Effectiveness, -red.) en OTIF (On time in full, -red.). Maar door dit soort zaken in eenvoudige KPI’s te stoppen, creëer je helderheid.” Ook op sociaal vlak ziet Brouwer duidelijk verandering. “Sociaal gezien merken we dat sommige mensen echt komen bovendrijven. Terwijl een aantal medewerkers waar we een verwachting bij hadden, het juist (nog?) niet redden.”

Voor bedrijven die inzien dat er verandering nodig is, maar tegen mogelijke hindernissen aanhikken, heeft Brouwer één helder advies: “Gewoon doen!”

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn