Algemeen 30 april 2020

Petra Loos: ‘Bakery Sweets Center als smeermiddel tussen bedrijven’

Petra Loos sluit per 1 mei aan bij de werkgroep Communicatie van Bakery Sweets Center. Ze zal de positie van adviseur innemen. Ze zit vol ideeën en stelt zich aan ons voor.

Vertel eens wat over jezelf

“Ik ben Petra Loos, 45 jaar en ik rijd dagelijks van Hoorn naar Hallum. Hier ben ik sinds twee jaar werkzaam bij Van der Meulen. Ik geniet van de rust en de ruimte in Friesland, maar ook de directheid van de Friezen spreken mij ten zeerste aan. Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin. Het werken in een foodproductiebedrijf is mij met de paplepel ingegoten. Het perfecte bijbaantje als student, waar ik steeds meer van de processen zelfstandig kon bestieren en waar ik al snel de liefde en passie voor het maken van voedingsmiddelen vond. Mijn passie voor food (en met name chocolade) kwam goed tot uiting in de rol van Marketing & Communicatie Manager bij Dobla – Producent van Chocolade Decoraties en Toppings en bekend van zijn Innovatieve B2B marketing approach. Via Van de Leur en Smilde Bakery kwam ik terecht bij Van der Meulen. Hier ben ik verantwoordelijk voor Marketing en Productontwikkeling. Momenteel omvat deze afdeling een team van vier mensen, plus twee PO-stagiaires afkomstig van Hogeschool Van Hall Larenstein.

Daarnaast doe ik een MBA met specialisatie Food (EFMI) en geniet ik thuis uiteraard ook van de gezelligheid van mijn man en twee kinderen. Bij Van der Meulen ligt voor mij vooral de uitdaging in hoe wij meer waarde kunnen toevoegen aan onze producten door middel van innovatieve concepten en/of partnerships – al dan niet onder merk.”

‘Betrek jongeren in een vroeg stadium bij de mogelijkheden binnen een productiebedrijf.’

Wat vind je van het initiatief Bakery Sweets Center?

“Ik geloof in de kracht van samenwerking. Bakery Sweets Center is een mooi voorbeeld van hoe bedrijven uit het Noorden de krachten bundelen. Zeker bij de wat meer traditionele bedrijven, zoals ook van der Meulen, is het goed om de aansluiting met de jongeren die van school komen goed te houden. Maar ook is het zaak hen al een vroeg stadium te betrekken bij de mogelijkheden binnen een productiebedrijf. Daarnaast is er onder de partners zó veel overlap in belangrijke vraagstukken als duurzaamheid en gezondheid. Van elkaars kennis kunnen we leren én innoveren.”

Hoe zie jij het Bakery Sweets Center in de toekomst voor je? 

“Ik verwacht dat Bakery Sweets Center een steeds belangrijkere rol gaat krijgen in het verbinden tussen de bedrijven en nieuwe medewerkers. Binnen deze branche heb je te maken met piek- en dalmomenten, door seizoensgebonden drukte. Hier zouden de bedrijven middels een onderlinge flexpool de krachten kunnen bundelen. De focus ligt hierin op het invullen van de vraag naar goede medewerkers. Maar ik sluit niet uit dat samenwerkingen op andere vlakken als productinnovatie maar ook bijvoorbeeld inkoopvoordelen hieruit kunnen voortvloeien.”

Hoe gaan we dit realiseren?

 “Ik zie Bakery Sweets Center vooral dienen als smeermiddel tussen de bedrijven. Het gaat erom dat de bedrijven en de onderwijsinstellingen voldoende vertrouwen in elkaar gaan vinden zodat we samen sterker zijn, mensen beter kunnen opleiden en beter en sneller kunnen inspelen op de snel veranderende toekomst. De Friezen staan erom bekend dat ze liever eerst de kat uit de boom kijken, maar als het vertrouwen eenmaal gewonnen is gaan ze ook voor elkaar door het vuur. Daar zit hem denk ik ook de kracht van het Bakery Sweets Center.”

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn