
Het Scandinavische bedrijf Cloetta is gespecialiseerd in allerhande zoetwaren. Te denken valt aan winegums, jellybeans, pepermunt, salmiak, vruchtenhagel en kauwgom. Nederland en Scandinavië vormen de grootste afzetmarkt, waarbij Zweden en Finland de grootste afnemers zijn.
Sneek
In Sneek zit de ‘refreshment plant’. Op deze afdeling, in de voormalige KING-fabriek, worden alle verfrissende en keelverzachtende soorten candy gemaakt. Cloetta is dé specialist als het gaat om kauwgom. Ze noemen zich zelfs het kenniscentrum voor kauwgom. We kennen allemaal de merken Xylifresh en Sportlife. In Finland is het A-merk kauwgom Jenkki. Het bedrijf fabriceert deze verfrissende lekkernij 100% suikervrij. Iets wat voor Europa misschien vanzelfsprekend is (op een enkel merk na), maar in regio’s als Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika nog niet aan de orde is. Suikervrij produceren is namelijk veel kostbaarder dan het maken van suikerhoudend snoepgoed. In Sneek behelst de winstgevende kauwgomafdeling vijf lijnen – drie voor blisterverpakkingen en drie voor zakverpakkingen. Waar Nederlanders het liever houden bij een blister, neemt de gemiddelde Fin kauwgom per zak af.
Op de locatie Sneek is een complete proeffabriek ingericht. Alle soorten snoepgoed, met uitzondering van chocolade, worden hier (door)ontwikkeld en getest. Om vervolgens de productie uit te besteden of verder door te ontwikkelen in een van de vele fabrieken van Cloetta, in bijvoorbeeld Ljungsbro (Zweden), de Jellybeanfabriek in Dublin (Ierland), de voormalige Redband- en Lonkafabrieken in Roosendaal (NL), Turnhout (B) of Levice (Slowakije). Laatstgenoemde is met 750 krachten de grootste productielocatie. Hier vindt met name het handwerk plaats. Zoals per stuk verpakte snoepjes en snoepproducten die uit meerdere elementen bestaan.
Geen lopendebandwerk
Bakery Sweets Center is trots met deze partner uit de zoetwarensector. De reden dat Cloetta instapt, kan HR business partner Anneriek Sijperda het beste uitleggen. “In onze bedrijfstak heb je te maken met een bepaald imago. Dat imago willen we verbeteren. Veel mensen denken nog dat het hier om lopendebandwerk gaat; krijgen er een ‘Meisjes van Verkade’-gevoel bij. Het tegendeel is waar: we werken met de nieuwste technologieën en daar hebben we gekwalificeerde mensen voor nodig. We vertellen graag ons verhaal over productontwikkeling en het grote aandeel suikervrij goed dat we produceren. Rondleiden is natuurlijk de beste optie, maar dat is wettelijk gezien heel lastig. Je zit onder andere met food safety. Hier wordt namelijk gewerkt met open systemen. Met Bakery Sweets Center willen we kijken of we bijvoorbeeld opleidingen meer kunnen betrekken bij ons bedrijf.”