
De broers Atze en Oege van der Zee zijn de gezichten achter Bakkerij van der Zee in Garyp. Daarmee staat nu de vierde generatie aan het roer van het bedrijf dat al sinds 1855 bestaat. Ooit begonnen met brood, koek en banket in een bakkerswinkel, breidde Van der Zee in de jaren 70 uit naar de retail. Inmiddels is Van der Zee uitgegroeid tot de landelijke speler in suikerbrood en krentenwegge. Nog steeds in Garyp, maar in een groter pand met meerdere industriële lijnen. Het bedrijf is dedicated partner van Lidl in de noordelijke provincies, maar levert ook aan andere supermarkten (private label). Al het brood is dagvers.
Bestaansrecht door flexibiliteit
Van der Zee heeft zo’n 60 werknemers in dienst. De zelfstandige bakkerij trekt zijn eigen plan. Dat wil zeggen: het bijt zich niet vast in meerjarenplannen. “Wij hebben ons bestaansrecht juist opgebouwd door mee te veren met de sector”, vertelt Atze van der Zee. “In de bakkerij moet je flexibel zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van E-nummers; we staan daar nu heel anders in als vijf jaar geleden.” Dat het bedrijf geen langetermijnplannen maakt, betekent niet dat ze niet naar de toekomst kijken. “Voor ons is het heel belangrijk om de trends te volgen. Wat eet de consument over vijf jaar? Door antwoorden te vinden op dit soort vragen, kunnen we tijdig inspelen op de markt.”