
Hoe gaan onze partners om met de huidige coronasituatie? En wat voor invloed hebben de genomen maatregelen op werk & personeel? 7 vragen aan Sanna Telderman, HR manager, Concorp Holding BV.
Wat maken jullie precies en voor wie?
“Concorp is een Nederlands familiebedrijf dat de lekkerste snoepjes maakt. Autodrop, Oldtimers, Schuttelaar zijn onder andere merken die wij met veel passie en plezier maken. De Beroemde Bosvruchtrode Cadillacs, Harlinger Scheepsknopen, Drop Fruit Dubbel Dekkers of dropstaafjes; bijna iedereen heeft weleens een snoepje van ons gegeten. Met onze sterke merken, opvallende en smaakvolle concepten onderscheiden we ons op de markt van zoetwarenspecialisten.”
Hoeveel medewerkers telt jullie bedrijf?
“Ongeveer 150 medewerkers verdeeld over 3 locaties: Jirnsum, Waddinxveen en Oisterwijk. Jirnsum en Waddinxveen zijn onze productielocaties.”
Lukt het de productie te waarborgen? En hoe?
“Ja, door de enorme inzet van onze medewerkers. We hebben een Corona Coördinatie Team dat meerdere keren per week met de productieleiders overleg heeft. Hoe draait de productie, hoeveel zieken zijn er, wat moeten we doen om de productie te laten draaien? Voor deze vragen bedenken we oplossingen. We hebben een iets verminderde productie welke we opvangen door deels zelf werkzaamheden uit te voeren die we eerst door derden lieten doen. Wanneer de verkoop weer toe zal nemen, kunnen we weer opschakelen door de samenwerking met onze partners weer te starten.”
Gelukkig zijn we vorig jaar overgegaan op Office365, wat enorm goed werkt. Het beeldbellen via Microsoft Teams brengt collega’s toch weer wat dichterbij en maakt het samenwerken op afstand goed mogelijk.”
‘Met een meetlat van Autodrop brachten we de anderhalvemeterregel op een ludieke manier onder de aandacht van ons personeel.’
Welke (extra) Corona-maatregelen hebben jullie getroffen?
“We leven uiteraard alle RIVM-maatregelen na. We hebben deze vertaald naar regels die wij intern hanteren. De regels verspreiden we en hangen op de memoborden. Het Corona Coördinatie Team communiceert frequent en houdt de situatie nauwlettend in de gaten.
Op de productielocatie werken we vanaf de start van de coronacrisis al op 1,5 meter afstand. In het begin was het nog lastig in te schatten voor iedereen wat 1,5 meter precies is. Dit hebben we op een positieve en ludieke manier onder de aandacht gebracht in de fabrieken, door 1,5 meter Autodrop, Oldtimers en Schuttelaar te bouwen als een meetlat. Met het ophangen van originele foto’s in onder andere de kantine hebben we intern nóg meer bewustzijn gecreëerd!
We regelen de productie zo optimaal mogelijk in om op 1,5 meter afstand te werken. Zo hebben we markeringen op de vloer aangegeven en spreiden we de pauzes meer, zodat er niet te veel medewerkers in de kantine zijn. We zijn ons nu aan het inrichten om de 1,5 meter maatregelen structureel te maken. Hierbij doen we nu testen voor het werken met headsets en portofoons, om niet te dicht bij elkaar te hoeven staan, routes door het bedrijf aan te leggen, schermen te plaatsen, etc. Op termijn komen ook kantoormedewerkers af en toe op weer op kantoor werken.”
Welke impact heeft de Corona-crisis op jullie personeel?
“Best veel; onze productiemedewerkers hebben doorgewerkt, terwijl er natuurlijk ook wel angst was. Zij hebben moeten wennen aan alle extra hygiënemaatregelen en voorschriften. Sommige mensen behoren tot de risicogroep, waar we extra maatregelen voor genomen hebben.
Onze kantoormedewerkers werkten vanuit huis, terwijl hun kinderen ook niet naar school gingen. Het vanuit huis werken levert uitdagingen op, zoals verstoorde werk-privébalans, eenzaamheid, etc. Ook hebben we medewerkers die hun eigen werkzaamheden niet meer of in beperkte vorm uit kunnen voeren, bijvoorbeeld onze Field Sales. Het mooie is dat zij nu meehelpen in de fabriek of bij andere projecten. Hier leren we als organisatie ook enorm van. Het maakt ons echt trots dat we zo flexibel zijn in deze lastige situatie.
Ook zijn er medewerkers die dierbaren hebben die aan Corona lijden of eraan overleden zijn. Bij dat nieuws besef je je weer eens al te meer waarom we al deze maatregelen nemen en het zo belangrijk is dat we ons eraan houden.”
Brengt deze periode het bedrijf ook iets goeds? Wat precies?
“Zeker, we merken hoe flexibel we zijn. Dat we veel meer gericht op de markt kunnen produceren. Ook merken we wederom dat we heel loyale en hardwerkende medewerkers hebben. Wat ook een groot voordeel is: dat we het digitaal samenwerken nu echt ontdekt hebben. Met drie locaties verspreid over Nederland blijven we hier in de toekomst, wanneer er weer een normale situatie is, zeker gebruik van maken.”
Tip voor de overige Bakery Sweets Center-partners?
“Houd goed contact met je medewerkers. Waarbij je enerzijds duidelijke informatie verstrekt en anderzijds laat zien dat je dankbaar bent voor hun inzet. Wij hebben onder andere een bedankkaart verstuurd, fruitsapjes op de productielocaties uitgedeeld en een rebus met onze producten verstuurd. Maar ook een videoboodschap van onze Algemeen Directeur om uitleg te geven, regelmatige nieuwsbrieven en duidelijke inhoudelijke communicatie werden zeer positief ontvangen door onze medewerkers.”