
Het is menig dropliefhebber vast al opgevallen. De beroemde Oldtimers zijn in een nieuw jasje gestoken. Met minder prominent aandacht voor de Friese historie van de dropjes, en met meer de nadruk op ‘premiumness’, vegan en het smaakprofiel. We spreken met marketeer Myrthe van den Elsen over de subtiele veranderingen die Concorp doorvoerde op de Oldtimersverpakkingen.
Waarom is deze rebranding nodig? Zo kort op de vorige keer dat de Oldtimers-verpakkingen vernieuwd werden?
“Het redesigntraject startte in 2021. Toen is onderzoek gedaan naar onze dropcategorie en brachten we de kansen voor Oldtimers in kaart. Daar kwamen heel interessante inzichten uit! Zo maakt bijvoorbeeld ambacht en ‘premiumness’ het ‘snoepen’ acceptabel. En biedt ambacht ruimte voor diepgang. Merken communiceren doorgaans niet vanuit passie voor het product: zonde! Zodoende hebben we de positionering aangescherpt en was een verpakkingswijziging nodig. Met deze verpakkingen verwachten wij overigens lang vooruit te kunnen.”
De nostalgie waar de verpakking om bekend is, schuift wat naar de achtergrond. Waarom?
“Met het redesign focussen we ons op het product, niet meer op de nostalgie. We staan voor vakmanschap en passie voor drop. We laten zien drop serieus te nemen en geven de verpakking meer diepgang. De term ‘anno 1924’ bevestigt dit vakmanschap.”



‘Premiumness’ maakt snoepen acceptabel
Myrthe van den Elsen, Concorp
Wat was er mis met de Friese referenties, zoals Sneker en Harlinger drop?
“In Friesland liggen inderdaad onze roots en daar zijn wij uiteraard nog steeds ‘grutsk’ op! Maar dit hebben we iets naar de achtergrond gebracht. Op de verpakking staat nog steeds ‘naar Fries recept’ en je ziet het pompeblêd uit de vlag er ook nog steeds op terug.”
De look&feel zijn verder niet veel veranderd, klopt dat?
“Klopt, maar de kleuren zijn meer premium gemaakt. Met meer diepgang en schaduw. Het smaakprofiel is hoger op de verpakking geplaatst. In het oude design viel de smaakomschrijving samen met het woord ‘gelatinevrij’ namelijk weg achter de schapstrookjes. Daarnaast voeren we het vegan-logo prominent op de verpakking.”
Verwachten jullie een verschuiving/uitbreiding in de doelgroep?
“Dat is niet ons doel met de nieuwe verpakking. Wij focussen ons met Oldtimers op een volwassen doelgroep – 35+. Ons doel is Oldtimers als tijdloze premium klassieker weg te zetten.”


Is er ook iets veranderd aan het verpakkingsmateriaal of recept?
“Aan het recept hebben we niets gedaan. Ook aan de verpakking hebben we nog niets kunnen doen. We verwachten dat we in de nabije toekomst een verbeterslag kunnen maken als het gaat om vermindering van aluminium in de doosjes. De huidige verpakking is momenteel de enige in zijn soort die de versheid van de drop kan garanderen.”
Op de foto: de nieuwe verpakkingen van de Oldtimers-drop.
Tekst & beeld: Clara Bloemhof
