Algemeen 28 maart 2024

Nyncke Posthuma over restyling: ‘Het is echt mijn winkel geworden’

Nyncke Posthuma, eigenaresse van Puur Posthuma, heeft haar bakkerswinkel in Wommels vernieuwd. Het ontwerp heeft ze zelf verzorgd. Smûk (Fries voor ‘gezellig en mooi’) was daarbij het uitgangspunt. Dit is ook het eerste woord wat bij de klanten opkomt. Persoonlijke voorwerpen en foto’s herinnerend aan drie generaties bakkerijgeschiedenis maken de inrichting compleet.

Over de aanleiding van de restyling vertelt Nyncke: “De winkel was wat verouderd. Ik wilde graag het plafond vervangen en de pui vernieuwen. Ook was het tijd voor een schilderbeurt. Daarom leek het me leuk om alles in een nieuw jasje te steken.” De meubelen heeft ze niet vervangen. “Deze waren nog in goede staat. Ik vind duurzaamheid heel belangrijk en heb besloten om ze te wrappen. Daardoor hebben ze een hele nieuwe uitstraling gekregen.”

Van tevoren heeft Nyncke volop inspiratie opgedaan. “Ik heb veel rondgekeken. Niet alleen bij andere bakkerswinkels, maar ook in de horeca en bij lifestylewinkels. Wat maakt het leuk om hier te zijn?” Over de basis van het ontwerp van de vernieuwde winkel vertelt ze: “Gezelligheid vind ik heel belangrijk. Klanten moeten zich thuis voelen. Daarnaast wil ik graag onze producten een mooi podium geven en wat nostalgische elementen vanuit het familiebedrijf terug laten komen. Ik ben heel trots dat ik als derde generatie deze mooie bakkerij mag runnen.”

Iedere winkel een eigen karakter

De kleurstelling is helemaal van deze tijd. “Eigenlijk precies zoals ik het zelf mooi vind. Het is echt mijn winkel geworden en tegelijkertijd ook een echte Posthuma-winkel.” Al zijn de vestigingen in Wommels, Bolsward, Sneek en Scharnegoutum wel verschillend van elkaar. “We hebben geen standaard interieur. Er is natuurlijk wel een bepaalde mate van herkenning, maar per winkel bekijken we wat passend is bij het type klant en bij de buurt. In de vestiging in Sneek maken we bijvoorbeeld veel gebruik van roze-tinten. De winkel in Wommels is wat chiquer. Zo heeft iedere winkel een eigen look.”

Van klanten heeft ze heel veel positieve reacties gekregen. “Smûk, het Friese woord voor ‘gezellig en mooi’, is het eerste wat veel klanten zeggen als ze binnenstappen. Het leuke is dat ik een moodboard heb gemaakt, waarbij ‘Smûk’ mijn kernwoord was. Die sfeer wil ik graag terugbrengen in mijn winkel. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor de medewerkers. Ik vind het belangrijk dat zij zich op hun gemak voelen en het een feestje is om hier te werken.”

Streekproducten

In de presentatie is veel aandacht voor de verschillende streekproducten. Ook de zuivel van Greidelân sûvel uit Britswerd heeft een opvallend plekje gekregen in de winkel. “Deze zuivel verkopen we sinds kort”, legt Nyncke uit. “Ik kocht deze producten altijd privé en het leek mij leuk om hier in de winkel ook iets mee te doen. Nu verkopen we de zuivel in losse flessen en ik voeg deze ook toe aan cadeaupakketten.”

Nyncke wil het aanbod streekproducten in de toekomst nog verder uitbreiden. Niet alleen in de winkel, maar ook in de bakkerij. “Zo willen we ook graag lokale boter verwerken. Ik vind het privé heel belangrijk om lokale grondstoffen te gebruiken en vind het fijn om dit ook zakelijk door te voeren.” Sinds twee jaar zijn alle broden op basis van Nedertarwe. “Dat sluit aan bij mijn missie om zo duurzaam mogelijk te werken. Waarom zou je op tarwe van ver weg halen, als het ook van dichtbij te verkrijgen is. Ik merk dat klanten dit enorm waarderen. Sommigen waren verbaasd om te horen dat het graan voorheen niet uit Nederland kwam.”

Koffie-to-go

Sinds de restyling is het mogelijk om koffie-to-go te bestellen. Over de aanleiding vertelt de onderneemster: “Wommels ligt in de Friese Greidhoeke. Dit gebied heeft veel mooie fiets- en wandelroutes en de Slachtemarathon komt langs Wommels. Dat trekt veel toeristen. De lokale horeca is op maandag en dinsdag gesloten. Op die dagen krijgen wij veel vragen waar mensen een kopje koffie kunnen drinken. Wij hebben zoveel lekkers in huis. Waarom zouden we daar geen koffie bij aanbieden? Dat is de reden waarom we hiermee zijn gestart.”

Feestelijke opening

De opening van de vernieuwde winkel is op vrijdag 15 maart feestelijke gevierd. “We hebben bij alle mensen in het dorp een uitnodiging door de brievenbus gedaan. Belangstellenden konden op de foto met Bruintje Volkoren en Tom de Tompouce, een Tas vol Voordeel aanschaffen en ze kregen 10% korting op hun aankopen. Het was echt knetterdruk. Het was echt een zeer geslaagde dag. Dat zorgt echt voor een nieuwe impuls.”

Ze hecht veel waarde aan een positieve uitstraling. “Als bakkerijsector zijn we soms wat bescheiden. Het is juist zo belangrijk om te laten zien wat je allemaal in huis hebt. Een mooie winkel draagt daaraan bij. We merken dat klanten heel blij met ons zijn. Dat blijkt ook wel uit de grote hoeveelheid bloemen en cadeautjes die we hebben ontvangen. Ze waarderen het dat hun bakker zich profileert.” Dat blijkt niet alleen uit de positieve reacties van klanten, maar ook van sollicitanten. “Ondanks alle problemen op de arbeidsmarkt hebben we geen moeite met het vinden van personeel. Laatst hebben we 22 reacties op een vacature gekregen.”

Bakery Sweets Center

Over het Bakery Sweets Center is heel tevreden. “Het is een leuke club met veel verschillende partners. Waar je veel van kunt leren. Er worden veel activiteiten georganiseerd en er is veel positiviteit. Met elkaar proberen de sector nóg mooier maken. Daar sta ik van harte achter.”

Tekst en foto’s: Wendy Noordzij

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn