Algemeen Partners 17 juni 2021

Medewerkers Bakkerij van Esch trainen collega’s op gastvrijheid en meer

Bij Bakkerij van Esch trainen medewerkers elkaar.

Bij Bakkerij van Esch werden de leerpunten van een cursus al snel vergeten. Sinds kort niet meer, omdat de collega’s samen en voor elkaar trainingsavonden organiseren. “Dat werkt veel beter dan dat wij ze van bovenaf dingen opleggen”, weet Bas van Esch nu. “Het was even wennen voor mij als ondernemer, maar het is ontzettend leuk, leerzaam en succesvol.”

Als ondernemer ga je snel mee in de waan van de dag. Brandje blussen hier, telefoontje daar. Veel tijd om aan je bedrijf en jezelf als ondernemer te werken, blijft er dan niet over. Bas van Esch, van Bakkerij van Esch in het Groningse Zevenhuizen, merkte dit ook en besloot dat het anders moest. Hij volgde een traject bij de Rabobank, de Business Versneller, en leerde daar van andere ondernemers dat hij zaken moest loslaten om meer ruimte te krijgen.

“Tijdens het traject ontdekte ik dat ik moest gaan loslaten en delegeren. Anders zou mijn werklast nooit omlaag gaan. Loslaten vind ik best moeilijk, want iemand anders doet het op zijn eigen manier en dat is anders dan ik het zou doen. Het is ook belangrijk dat diegene die een taak van je overneemt daar verantwoordelijkheid voor voelt en eigenaarschap toont, maar ook dat wij diegene de ruimte geven om te ontdekken en fouten te maken. Wij hebben dat voor elkaar gekregen door letterlijk tegen de medewerkers te zeggen: ‘Wij lopen hier tegenaan, het wordt ons teveel en merken dat het ten koste gaat van het bedrijf’. We hebben hen gevraagd of ze ons wilden helpen”, begint Bas van Esch zijn verhaal.

Training van collega’s voor collega’s

“In dat kader is een groep winkeldames opgestaan, die zelf iets wilde ontwikkelen op het gebied van trainingen. Er is voldoende aanbod van trainingen en cursussen in de sector. Mijn ervaring, en die van hen ook, is dat je naar zo’n middag gaat en je laat je van alles vertellen, doet een rollenspel en gaat naar huis. De volgende ochtend heb je het erover en blijkt dat het een gezellige avond was, maar dat de leerpunten eigenlijk vooral op de ander van toepassing zijn en niet op zichzelf. Vervolgens is het weer business as usual.”

[tekst gaat verder onder de foto]

Bas van Esch leerde loslaten en geeft zijn medewerkers steeds meer verantwoordelijkheid.
Bas van Esch leerde loslaten en geeft zijn medewerkers steeds meer verantwoordelijkheid.

Binnen Bakkerij van Esch waren een paar winkelmedewerkers met een goed idee, ze noemen zichzelf de werkgroep Gastvrij. “Zij kwamen bij elkaar en besloten dat er een training moest komen over hoe gastvrij zij zijn in de winkels naar de klanten toe”, vertelt Van Esch. “Zij hebben een hele avond in elkaar gedraaid, van collega’s voor collega’s. Een programma van anderhalf uur, waarin ook rollenspellen zijn gedaan. Uiteindelijk zijn er drie avonden georganiseerd om iedereen de kans te geven deel te nemen. In totaal hebben 45 medewerkers meegedaan.”

Al snel was er resultaat van die avonden. “De onderwerpen die waren besproken, bleven spelen bij de collega’s. In plaats van dat er snel over werd gegaan tot de dagelijkse orde na een cursus, was dat nu niet het geval. Heel bijzonder om te merken. En dat hebben die meiden echt zelf weten te realiseren, heel knap vind ik dat”, zegt Van Esch.

Langzamerhand zien we op allerlei gebieden meer zelfleiderschap ontstaan. Dat werkt beter dan wanneer wij bepaalde zaken van boven opleggen

Bas van Esch

Meer thema-avonden

De werkgroep Gastvrij heeft inmiddels al een nieuw onderwerp bepaald. Van Esch: “De volgende keer gaan we het hebben over het verhaal van onze biologische bakkerij. Daar produceren we 100% biologisch met graan uit de regio. Dat is een bijzonder mooi verhaal, waar ik onze medewerkers tijdens die avond over ga vertellen. Na die avond gaan we twee weken lang proefpakketjes met bio-brood meegeven aan de klanten. Ook komt er speciale signing op de schappen.”

Ook voor de bijeenkomsten daarna zijn al ideeën. “We willen de winkelmedewerkers meer informatie geven over de producten. Dat komt ook bij henzelf vandaan, want zij willen graag de klanten meer kunnen vertellen. Dus dan organiseren we een avond in de bakkerij en gaan we het hebben over ingrediënten, samenstelling, koolhydraten, allergenen, vetten, suiker, bewaren, verpakken en dat soort zaken. Klanten hebben steeds meer vragen, die de winkelmeiden graag op een goede manier willen beantwoorden.” Voor het najaar wordt een proefavond met het assortiment voor Sinterklaas en Kerst georganiseerd.

Het ontstaan van werkgroepen

Bij Bakkerij van Esch is veel veranderd, doordat Bas van Esch dat businesstraject heeft gevolgd. “Er zijn meer werkgroepen ontstaan. Zo hebben we een paar mensen die zich inzetten voor de ISO-certificering. Ook zijn er een aantal medewerkers geweest, die zich hebben gebogen over de schoonmaaklijsten en -roosters. Die vonden ze niet fijn, dus hebben ze de schema’s aangepast naar iets wat voor hen werkt. Zo zie je langzamerhand op allerlei gebieden meer zelfleiderschap ontstaan. Dat vind ik echt heel mooi, want het werkt velen malen beter dan wanneer wij dat soort dingen van boven opleggen”, aldus Van Esch.

Medewerkers bij Bakkerij van Esch wisselen zelf informatie uit en leren op die manier van elkaar.
Medewerkers bij Bakkerij van Esch wisselen zelf informatie uit en leren op die manier van elkaar.

Het financiële stukje

Van Esch: “De meiden van de werkgroep Gastvrij organiseren die avonden onbezoldigd. Natuurlijk geven we ze er wel wat voor, want we zijn hartstikke dankbaar.” Er zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden voor de ondernemer. “Ik denk dat zij er met 6 of 7 personen toch al gauw 20 uur per persoon aan hebben besteed. Als ze dat een beetje praktisch inplannen, aansluitend op werktijd, was het voor niemand een probleem. Maar je hebt het wel over zo’n 150 uur extra in het hele proces.”

Door de coronacrisis is het helaas niet duidelijk te meten of de trainingsavonden ook financieel resultaat hebben opgeleverd. “Maar we merken heel duidelijk dat het dagelijkse werk van de winkeldames is veranderd. Voorheen zou je een sollicitant hebben gevraagd of ze een beetje snel kan werken en met een kassa overweg kan. Nu wordt er echt gelet op gastvrijheid en hoe zij een bepaalde situatie zou aanpakken. Het is heel bijzonder om die verschuiving te zien.”

Uitrol naar andere bedrijven

“Het succes van deze aanpak zit in het feit dat deze training niet achter een bureau is bedacht, maar echt in onze winkel, in de praktijk. Onze medewerkers hebben in de spiegel moeten kijken en hebben hun eigen gedrag bestudeerd. Dat is heel anders dan wanneer wij een trainer hadden uitgezocht en hen dat hadden opgelegd.”

Op de vraag of dit programma schaalbaar is naar andere bedrijven, zegt Van Esch: “Jawel, als de medewerkers zelf het voordeel zien, is de slagingskans het grootst. Bovendien moet je dit als werkgever ook willen. Wil je je medewerkers wel meer verantwoordelijkheid geven? Ben je daar klaar voor?”.

Bakkerij van Esch is BSC-partner

Bakkerij van Esch is partner van Bakery Sweets Center. Bakery Sweets Center combineert de krachten van onderwijs, overheid en bedrijfsleven. In dit groeiende netwerk pakken we vraagstukken aan op het gebied van opleidingen, onderzoek, innovatie en imago. Dat doen we met vijf werkgroepen, die elk een thema voor rekening nemen.

Tekst: Suzanne Dekker

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn