Partners 16 oktober 2020

Marktleider Molkwarder Koeke wil innoveren met traditie

Het klinkt als een tegenstelling: manieren van innovatie zoeken om een traditioneel streekproduct als reepkoek naar een hoger plan te trekken. Zonder in te boeten aan smaak: want die is heilig. Maar dat is precies de reden waarom eigenaar Folkert Reitsema van koekbakkerij Molkwarder Koeke uit Joure aanhaakt als partner van Bakery Sweets Center. “Ik laat me graag verrassen door de kennis van het netwerk, maar wil ook mijn eigen bagage delen.”

Gevallen voor het bakkersvak

Folkert Reitsema

Eigenlijk is het een klein wonder dat Reitsema (55) aan het hoofd staat van Frieslands, en misschien wel Nederlands, beste koekbakkerij. Want: “Eigenlijk wilde ik elektricien worden”, vertelt de goedlachse koekondernemer, als we hem spreken in het kantoor van zijn bedrijf dat is gevestigd op een industrieterrein aan de oostkant van Joure. De elektrotechnische opleiding die hij volgde, werd echter abrupt afgebroken toen Reitsema via een vakantiebaantje in aanraking kwam met het bakkersvak. “Ik wilde een zakcentje bijverdienen en klopte aan bij onze dorpsbakkerij in Leens: Bakkerij Peters. Daar hadden ze wel een plekje voor me. Dat beviel me zo goed dat ik besloot bakker te worden.”

Zelfstandige jongen

De liefde voor het bakkersvak en – met name – voor kwaliteitsproducten, nestelt zich diep in de genen van de Groninger. En niet bang voor wat zweetdruppels, ontwikkelt Reitsema op de werkvloer een geheel eigen visie op kwaliteit. Gepokt en gemazeld in het maken van koek, stukswerk, roggebrood en brood bij Peters (zes jaar) en Bakkerij Meijer in Hoogezand (vijftien jaar), komt Reitsema na wat omzwervingen in aanraking met Molkwarder Koeke. “Ik ben een zelfstandige jongen”, omschrijft hij de route er naartoe. “Na mijn werkzaamheden bij Peters en Meijer had ik mijn eigen handelsbedrijfje: ik verkocht bakken met 5 euro-koopjes aan supermarkten. Waarom? Ik houd van verkopen en menselijk contact.”

Leerzaam

De koopjeshandel neemt zo’n vlucht dat Reitsema vanuit zijn bus rechtstreeks aan steeds meer, en uiteindelijk tientallen supermarkten verkoopt. Tot de klad erin komt, doordat supermarkten steeds minder eigen keuzes mogen maken. Schijnbaar moeiteloos stapt de flexibele zzp’er vervolgens over als verkoper naar een restpartijen winkel in Dokkum, waar zijn vrouw ook werkt. “Er moet toch brood op de plank komen”, haalt hij zijn schouders op. Een leerzame periode, omschrijft hij die tijd. “Het een praatje maken met de klanten vond ik geweldig; nog steeds!”

Folkert Reitsema: ‘Wat ik in de kop heb, gebeurt ook’ met een knipoog!

Verpakkingen

De stek yn ‘e bûse, een compacte sûkerlatte

Voor de uiteindelijke stap naar Molkwarder Koeke wordt gemaakt, neemt Reitsema nog één andere uitdaging aan: als vertegenwoordiger bij verpakkingsbedrijf Havelaar Verpakkingen. Hij maakt zich de verpakkingswereld en –techniek snel eigen, waarbij de technische interesse die hij als tiener al had, handig van pas komt.

Toch blijft het bakkersvak trekken. Reitsema wacht tot zich een kans voordoet. Die komt in 2008 als hij door een kennis wordt gewezen op Molkwarder Koeke, toen nog gevestigd in het Friese Molkwerum, Molkwar op z’n Fries. De bakkerij staat in de etalage. “Ik ben in de auto gestapt en had een gesprek met de eigenaar op neutraal terrein. Die vertelde me wat Molkwarder Koeke voor een bedrijf is. Het enthousiasme en de liefde voor Molkwarder Koeke was geboren. Ik ging met verkopers mee op de ventroute; om me geen sprookjes op de mouw te laten spelden. Daarna wist ik het: deze bakkerij wil ik hebben. En wat ik in de kop heb, gebeurt meestal ook.”

Groeien, met behoud van kwaliteit

Enkele stoutmoedige onderhandelingsrondes later, gaat de eigenaar uiteindelijk overstag en verkoopt de bakkerij aan Reitsema. “Een efficiëntieslag stond als eerste op de agenda. Mijn visie is: groeien, maar met behoud van kwaliteit. Hoe ik dat heb gedaan? Door het recept van de reepkoeken te verrijken. Zo haal je meer koek uit een batch deeg, en verbeter je de kwaliteit. Daar moesten de bakkers wel even aan wennen, ja…”

Elf jaar verder is het bedrijf uitgegroeid tot een florerende, nog steeds groeiende bakkerij met twaalf medewerkers, waarvan vier bakkers. Sinds zes jaar zetelt de bakkerij in Joure: de productielocatie in Molkwerum werd te oud en te klein. In het moderne pand in Joure is ruimte voor verdere groei. “We liggen met onze Friese suikerkoek, Friese kruidkoek, witte reepkoek, bruine koek, bruine volkoren koek, kandij reepkoek, karamelkoek, fondant koek, gevulde plaatkoek (met gember of noten), (kandij) ontbijtkoek en een assortiment kleinere koekjes, in vrijwel alle supermarkten in Friesland. Maar ook daarbuiten, hoor!”

‘Bevalt de samenwerking niet, dan stap ik op. Liever dat, dan inboeten aan kwaliteit’

Reitsema waakt over de kwaliteit van ‘zijn’ koek. “Ik laat me niet sturen door een inkoper of manager van een supermarkt, die het liefst heeft dat onze koek zoveel mogelijk op voorraad staat in één of ander distributiecentrum. Dat hoort niet: dat gaat ten koste van de kwaliteit. Liefst lever ik de koek rechtstreeks af bij de winkel. En meestal krijg ik dat ook wel voor elkaar. Bevalt de samenwerking me niet, dan stap ik op. Liever dat, dan inboeten aan kwaliteit. Maar dat gebeurt zelden: het voordeel van als je marktleider en soort van monopolist bent”, knipoogt hij.

Stek yn ‘e bûse

Met de certificering op orde, een gezonde investering in de ovenstraat achter de rug en een net opgeleverde uit- en nieuwbouw tot zijn beschikking, is Molkwarder Koeke klaar voor de toekomst. Reden voor Reitsema om toe te treden tot Bakery Sweets Center. “Ik wil verder. Onze uitdaging is om een traditioneel product als reepkoek, onderdeel van een innovatieslag te laten zijn.” Zelf ontwikkelde Folkert al een mini-variant van de Friese suikerkoek, onder de naam ‘Stek yn ‘e bûse’, ofwel: ‘Steek in je zak’.

Delen

“Ik ben gewoon benieuwd wat ik uit Bakery Sweets Center als samenwerkingsverband nog meer aan kennis en ideeën kan halen”, stelt Reitsema. “Daarnaast wil ik zelf ook mijn eigen visie en bagage inbrengen.” Vandaar dat de bakkerij-ondernemer meteen zitting neemt in de werkgroep Onderzoek & Innovatie. “Delen is vermenigvuldigen”, besluit hij. “Dat hoop ik binnen Bakery Sweets Center te vinden. En de eerste indruk is ronduit positief. Die lijn kunnen we hopelijk doortrekken.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn