Opleiding 12 december 2023

Lentiz-docenten op ontdekking bij MBO Life Sciences: inspirerende onderwijsmethode

Bij MBO Life Sciences in Leeuwarden voeren de docenten een vernieuwende manier van opleiden. Praktijkgestuurd onderwijs, waarbij de docent meer de rol van coach krijgt, en de student zelf z’n koers bepaalt. Deze methode, met daarnaast de Whole School Approach als leidraad, slaat aan. Docenten Voedingsmiddelentechnologie van Lentiz | LIFE College en de Food Innovation Academy gingen op ontdekkingstocht door het gebouw van Aeres MBO Leeuwarden / Hogeschool Van Hall Larenstein. “Studenten kijken hier hun eigen kwalificatiedossier in? Bijzonder!”

Zelf aan de slag

Een delegatie van vier afgevaardigden van Lentiz | LIFE College in Schiedam en de Food Innovation Academy in Vlaardingen reist op donderdag 7 december af naar Leeuwarden. De gladheid op de wegen weerhoudt ze niet van deze inspiratietrip naar het Noorden. De didactisch experts zijn vandaag bij MBO Life Sciences (onderdeel van o.a. Aeres MBO Leeuwarden) om informatie op te halen over de onderwijsmethode die hier in de Voedingsmiddelenhal wordt toegepast. Docenten Tsjollyn Kuperus, Jolanthe Gerrits en Liesbeth Steenbergen verwelkomen de vier. Na een korte introductie (iedereen blijkt levensmiddelentechnoloog te zijn) stelt Kuperus eenieder de vraag. “Wat denk je vandaag op te halen, en hóe ga je dat doen?” Daarmee past ze de onderwijsmethode meteen toe op de gasten: ze zijn vrij om zelf invulling te geven aan dit bezoek, maar gaan aan het eind van de dag naar huis met antwoorden op hun vragen.

Vragen

Vandaag gaan Nicole Goes (studieleider), Yasemin Bal (docent food), Karin Lameijer (opleidingscoördinator) en Cor Bakker (directeur Lentiz onderwijsgroep) zoek naar antwoorden op vragen als:

  • Hoe werkt opleiden wanneer je studenten van verschillende niveaus en leerjaren bij elkaar zet?
  • Hoe functioneert het docententeam?
  • Hoe houd je je aan het kwalificatiedossier?
  • Hoe beoordeel en hoe volg je de vorderingen van de studenten, als ze elk hun eigen route mogen kiezen?
  • Hoe werkt deze methode met BBL-studenten?
  • Hoe zit het met de AVO-vakken?
  • Hoe ziet een weekrooster eruit?
  • Bepalen de studenten écht alles zelf?
  • Wat vinden de studenten zelf van dit onderwijs?
  • Hoe zorg ik voor draagvlak binnen mijn organisatie, voor deze onderwijsmethode?

Loslaten en vertrouwen

Op een aantal vragen heeft Kuperus vast een antwoord. “De student bepaalt de eigen koers. Je maakt de student verantwoordelijk voor het eigen leerproces. Dat wil niet zeggen dat het altijd meteen goed gaat. Maar het reflectiemoment, dat komt áltijd. En dat is zo mooi om mee te maken, een geweldig proces. Als docenten zijn wij er voor het didactisch coachen. Dat is weleens frustrerend; je denkt: ‘Toe nou even!’. Het is ook niet voor iedereen even gemakkelijk om over te schakelen naar deze nieuwe, coachende rol. Maar door los te laten en te vertrouwen op de student, is het effect des te groter.”

Cappuccinomelk

Terwijl Kuperus en haar collega’s verder gaan met hun dagelijkse bezigheden, kijkt het team rond in de Voedingsmiddelenhal (mbo) en het Food Application Centre for Technology (FACT, mbo en hbo). In de food grade productiehal FACT treffen ze mbo-studenten Jens en Reinder. Ze vullen flessen ‘cappuccinomelk’ voor hun opdrachtgever NHL Stenden. Jens vertelt dat het praktijkgestuurd onderwijs voor hem even wennen is, als havist. “Je mag zelf je tijd indelen, je gaat zelf op zoek naar informatie – het is even omschakelen.” Hij geeft aan dat hij theoretische les wel mist, maar de verantwoordelijkheid in deze food grade omgeving daarnaast als prettig ervaart.

Langdurige klussen

Hbo-docent Willem-Andries Valk vertelt over zijn rol als docent hier. “Mbo en hbo-studenten trekken hier gezamenlijk op. De studenten redden zich voor 80 tot 90 procent van de tijd zelf. Ik ben hier puur ter ondersteuning. Aan de start van het langdurige project, zoals met deze volle melk voor cappuccino, gaf ik de instructies. Maar inmiddels dragen de zittende studenten hun kennis over aan de beginnende studenten.” De Zuid-Hollandse delegatie hoort het geïnteresseerd aan. “Projecten die langer duren dan tien weken? Dat is een eyeopener. Eigenlijk heel logisch: tien weken is doorgaans te kort voor het bedrijfsleven om echt iets te bereiken.”

Gemotiveerd door échte opdrachten

Bij de mbo-opleiding Food Innovation kennen de studenten het ‘showmoment’. Een presentatie waarin ze toelichten hoe ver ze staan in de opleiding en welke onderdelen binnen het kd ze kunnen ‘afvinken’. “Jullie hebben zélf inzicht in het kwalificatiedossier? Dat is wel heel bijzonder”, reageert Lameijer. Kuperus knikt: “Dat is de kern van de methode. De student zelf inzicht geven in hun opleiding, doelen laten opstellen en deadlines stellen om deze te behalen.” Student Anoeska presenteert haar showmoment voor de gasten. Ze geeft aan op welke onderdelen ze goed zit en waar ze nog aan mag werken. Knap hoe ze zich kwetsbaar durft op te stellen tegenover deze delegatie. Een vraag uit het publiek volgt: “Hoe vind je deze manier van onderwijs volgen?” Anoeska: “Het is soms lastig om de motivatie op te brengen. Maar doordat je met opdrachten uit het bedrijfsleven te maken hebt, wil je presteren. Het voert de druk onbewust op.”

Na de ‘excursie’ rijden de Lentiz-collega’s enthousiast huiswaarts. Met heel veel – zelf vergaarde – antwoorden op zak en een dosis nieuwe inspiratie. Staan studenten straks aan het roer in Neerlands havengebied? De docenten zijn enthousiast. Wordt vervolgd!

Tekst en foto’s: Clara Bloemhof

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn