Partners 13 oktober 2022

Jubilerend Fortuin nieuwste partner Bakery Sweets Center

Bakery Sweets Center heet een nieuwe partner welkom: Fortuin Dockum BV. “Een hartstikke interessant bedrijf om te werken”, vertelt plantmanager Bart Post over het bedrijf bekend is geworden met het Wilhelminapepermuntje. “We bestaan al 180 jaar, maar desondanks heerst er een mentaliteit die helemaal van deze tijd is. Een jong bedrijf met geschiedenis, dus!”

De Wilhelminapepermuntjes van Fortuin, wie kent ze niet? Deze worden al sinds 1892 gemaakt. Maar de geschiedenis van het bedrijf gaat nog veel verder terug. Naar 1842 om precies te zijn. Toen werd de banket- en suikerbakkerij opgericht in Lemmer door Willem Hendrik Fortuin. Niet veel later verhuisde de onderneming naar de stad Dokkum, waar deze nog altijd is gevestigd. Het Friese bedrijf ontwikkelde zich door de jaren heen tot luxe suikerbakkerij en in 1888 werd de stap gezet naar een industriële suikerwerkfabriek. Er volgden vele klassiekers, waaronder de alom bekende vruchtenhartjes, ijsbonbons, salmiakpastilles en het paradepaardje: Wilhelminapepermunt.

Wilhelminapepermunt. Foto Andries van der Werf

Kroon op het werk

Dit pepermunt stamt uit 1892. Vanwege het vijftigjarig jubileum vroeg Gurbe Jan Fortuin prinses Wilhelmina of hij ter gelegenheid van haar twaalfde verjaardag een pepermuntje naar haar mocht vernoemen. Koningin Emma gaf hiervoor haar toestemming. Zodoende werd op ieder pepermuntje het portret van koningin Wilhelmina weergegeven. Het snoepje valt zo in de smaak bij de Koninklijke familie, dat Fortuin in 1896 het predicaat Hofleverancier kreeg. Bart Post is trots dat het frisse schijfje na al die jaren nog steeds onderscheidend is. Zowel qua smaak als vorm. “Het hoofd van Wilhelmina is zo gedetailleerd, dat je zelfs het kroontje kunt zien zitten.”

Dubbel Jubileumjaar

Inmiddels bestaat Fortuin, dat sinds 1982 deel uitmaakt van familiebedrijf Hellema Hallum BV, 180 jaar en viert Wilhelminapepermunt het 130-jarig bestaan. Post: “Er rolden in al die jaren al miljarden pepermuntjes, salmiakpastilles en vruchtenhartjes van de band en er volgen nog meer. We onderscheiden ons door kwaliteit en duurzaamheid.”

Zo worden sinds 2020 papieren verpakkingen gebruikt. Bijvoorbeeld voor de singlepacks van Wilhelmina. “Hiermee besparen we jaarlijks maar liefst 14.512 kilogram plastic!” Daarnaast vindt het bedrijf het belangrijk om een zo breed mogelijke doelgroep te bedienen. “We hadden al suikervrije pepermunt ontwikkeld en vorig jaar introduceerden we ons vegan assortiment. Onze pepermunt en suikervrije pepermunt is nu standaard helemaal vegan en ook onze zwartwit is in een vegan variant verkrijgbaar.” Dat valt goed in de smaak, weet hij. “Wilhelmina pepermunt is afgelopen jaar wederom als lekkerste getest.”

Fortuin vanuit de lucht.

‘Van elkaar leren en inspiratie opdoen.’

Bakery Sweets Center

Vanuit Concorp is Bart bestuurslid en voorzitter geworden van de werkgroep Opleiden van Bakery Sweets Center. Ee functie die hij deelt met Wijnand Verschur (Aeres). Na zijn overstap naar Fortuin, adviseerde hij het bedrijf om zich ook aan te sluiten. “Bakery Sweets Center biedt bedrijven veel voordelen. Je kunt veel van elkaar leren en inspiratie opdoen”, is zijn ervaring. De verschillende sessions die door BSC werden georganiseerd, heeft hij als zeer waardevol ervaren. “Daar hebben we allemaal wat aan.” Daarnaast roemt hij de verschillende onderzoeken die in opdracht van BSC worden uitgevoerd. “Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het verwerken van retourbrood. De broodpasta die hiervan gemaakt wordt, kan wellicht voor onze branche worden gebruikt.” Op 10 november vindt de officiële presentatie van broodpasta plaats op Hogeschool van Hall Larenstein.

Bart ziet tevens veel toegevoegde waarde in de werkgroep opleiden. “We hebben al een aantal succesvolle trainingen ontwikkeld en momenteel werken we aan nieuwe opleidingen, die specifiek bestemd zijn  voor de bakkerij- en zoetwarenbranche. Daarbij kiezen we voor een nieuwe opzet”, verklapt hij. “We kiezen voor ‘building blocks’. Deelnemers kunnen hiermee hun eigen opleiding samenstellen. Ze kunnen zelf kiezen welke onderdelen het beste bij hun persoonlijke ontwikkeling aansluiten. De samenwerking met de opleidingsinstituten, lokale overheid en onze kennispartners zijn hierin van groot belang.”

‘Met elkaar laten zien hoe leuk de sector is’.

Post vindt het belangrijk om met elkaar de bakkerij- en zoetwarenbranche te promoten. “We gaan hierbij geen uitdaging uit de weg. Een evenement als Futuremakers levert echt een meerwaarde op voor de branche. Daar werken wij als Fortuin graag aan mee. Onze branche heeft een beetje stoffig imago. Met elkaar willen we laten zien hoe leuk de sector is.”

Tekst: Wendy Noordzij
Foto’s: Fortuin Dockum BV/Berber Akkerman
Foto pepermunt: Andries van der Werf

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn