Partners 06 mei 2021

Hellema Hallum viert 160-jarig jubileum

Directieleden Gerrit en Hille Hellema

Met 350 stuks oranjekoek voor de medewerkers viert Hellema Hallum deze week het 160-jarig jubileum. In 1861 richtte Andele Hellema de banketbakkerij op in het dorp, die uitgroeide tot een wereldwijde speler op het gebied van koekjes, bars en bites voor de hele familie.

“2021 is een bijzonder jaar om zo’n groot jubileum te vieren”, vindt Frank Wildschut, productmanager bij Hellema Hallum. “Normaal gesproken zouden we groter uitpakken. Op bijvoorbeeld de ISM zoetwarenbeurs, maar door de pandemie zijn alle grote evenementen afgelast.” Een groot feest zit er dan ook niet in. Alle aanwezige medewerkers zijn getrakteerd op een stukje oranjekoek om toch even stil te staan bij het 160-jarig jubileum.

‘Op een veilige, mooie manier laten we onze klanten zien waar we mee bezig zijn.’

Frank Wildschut, productmanager

Het Friese familiebedrijf schreeuwt het jubileum niet van de daken. Hellema gaat liever “gewoon” in gesprek met haar klanten. Het annuleren van de beurzen maakte vooral contact met internationale klanten tot een uitdaging. “Ongeveer tachtig procent van wat wij doen, is voor de export. We leveren aan negentig landen”, legt Wildschut uit. “Onze internationale klanten hebben we uitgenodigd voor digitale live-uitzendingen, genaamd ‘Meet & Taste!’. Daarin brachten we hen op de hoogte van de laatste trends. Door vooraf monsterpakketten toe te sturen met de nieuwste producten en verpakkingen, konden we op een veilige, mooie manier toch laten zien waar we mee bezig zijn.”

Smoeltjes vieren ook jubileum

Hellema Hallum is internationaal bekend met de merken Hellema, Nature Bakes, CrunchieS en Sun Best. De bakkerij maakt voornamelijk private label-producten. Het bekendste eigen merk in Nederland is Smoeltjes. En ook de Smoeltjes vieren een jubileum in 2021. Al 25 jaar zijn de kinderkoekjes te vinden in de Nederlandse supermarkten. Om dat te vieren is er een nieuwe Smoeltjeswebsite gelanceerd en zijn er nieuwe verpakkingen ontwikkeld, die binnenkort in de schappen te vinden zijn.

De nieuwe verpakking van Smoeltjes.

‘De kinderen van toen, zijn nu de ouders. Daar richten we ons in de communicatie op.’

“Met Smoeltjes had Hellema Hallum echt iets unieks te pakken”, vertelt de productmanager van het Friese bedrijf. “Smoeltjes was het eerste kinderkoekje in een portieverpakking op de Nederlandse markt. Wat heel leuk is, is dat de kinderen van toen nu de ouders zijn. Daar gaan we ons in de communicatie natuurlijk op richten.”

Koekjes, bars en bites in alle vormen, smaken en maten

In Hallum kan élk koekje of reep worden gemaakt. Wildschut: “We ontwikkelen continu nieuwe producten, daarom hebben we ook een hele grote afdeling voor productontwikkeling. Met name de markt voor tussendoortjes is groeiende en daar zetten we ook op in. We zien een duidelijke trend in zachtere producten en gezondere producten met bijvoorbeeld meer vezels. Eén van de nieuwste producten die daarop inspeelt, is de Fibre Boost Bar. Een zachte cakeachtige reep vol met vezels en bereid met natuurlijke ingrediënten.”

Hellema Hallum en internationale trends

“Wat heel leuk is om te zien, is het verschil in trends tussen de verschillende landen waarvoor wij produceren. In Nederland zijn we gewend aan meer krokante koekjes en tussendoortjes. In de Verenigde Staten en ook in de UK zien we juist meer zachtere, soft baked en cake-achtige koekjes en tussendoortjes, wat wij hier nog niet echt kennen. Wij signaleren die trends en successen in andere landen en kunnen die snel vertalen naar nieuwe producten die inspelen op de trends en kansen voor bijvoorbeeld de Nederlandse retail”, legt Wildschut uit. “De belangrijkste onderwerpen die nu spelen zijn zaken als duurzame, natuurlijke en onbewerkte grondstoffen. Bijvoorbeeld een gezondere samenstelling met meer vezels of ingrediënten met een duurzaamheidskeurmerk. Ook duurzame, recyclebare verpakkingsmaterialen zijn momenteel een belangrijk onderwerp. Wij kiezen bijvoorbeeld voor papieren wikkels en kartonnen trays.”

Oranjekoek voor de medewerkers van Hellema Hallum.

Vijf generaties Hellema aan het roer

In 160 jaar hebben vijf generaties Hellema het bedrijf geleid. Het vinden van een gat in de markt begint al in 1861. De oprichter van Hellema Hallum, Andele Hellema, merkt dat op het Noord-Friese platteland nog weinig taart en koek wordt gebakken. Hij is pas 22 jaar als hij daarom een banketbakkerij in Hallum begint. Aan het begin van de eerste wereldoorlog besluit Jan Andeles Hellema (2e generatie) om niet meer aan particulieren te verkopen, maar alleen nog aan bakkerijen en groothandels. Aan het einde van de oorlog neemt de vraag naar koekjes bij bakkers behoorlijk toe en wordt de bakkerij uitgebreid met het naastgelegen pand.

De derde generatie treedt in 1940 in het bedrijf. In de oorlogsjaren kan het bedrijf niet veel groeien, maar rond 1946 stijgt de vraag weer enorm. De eerste producten (Macaroons/Abrikoosjes) worden naar Engeland verscheept. Aedzar Hellema laat in 1947 een droom in vervulling gaan: hij schaft een kettingoven aan. Hiermee heeft het bedrijf haar eigen lopende band en wordt overgegaan tot massaproductie.

Schaalvergroting en nieuwe producten

Jan Ymke Hellema, generatie 4, realiseert een schaalvergroting. Hij is een man van technologische vooruitgang. In 1974 opent een nieuwe locatie op het industrieterrein bij Hallum. In 1999 draagt Jan Hellema de leiding over aan Gerrit en Hille Hellema en Douwe de Vries. Zij vinden met Smoeltjes wederom een gat in de markt en maken van Smoeltjes een bekend kindermerk. De nadruk wordt door de vijfde generatie gelegd op de ontwikkeling van nieuwe producten. Niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook voor ver daarbuiten.

Van turfgestookte ovens naar ovens op gas en van een insteekoven naar een moderne ovenband van 100 meter. Van recepten en sommen op papier naar computersoftware. Van handmatig inpakken naar automatisering: in 160 jaar is de bakkerij erg veranderd. Anno 2021 is de bakkerij nog altijd een familiebedrijf en maakt de directie (huidige directie bestaat uit Gerrit en Hille Hellema, zie foto) zich klaar voor de overdracht naar de zesde generatie.

Hellema Hallum is partner van Bakery Sweets Center. Ook partner worden en meehelpen aan één van onze doelen? Sluit je dan aan en zet samen met ons de schouders eronder.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn