Algemeen 31 januari 2024

Hoe kun je jonge medewerkers beter boeien en aan je bedrijf binden?

Een nieuwe generatie jonge medewerkers stroomt in op de arbeidsmarkt, maar hoe zorg je ervoor dat je hen als werkgever kunt boeien en binden? Tijdens de algemene ledenvergadering van Bakery Sweets Center op donderdag 1 februari vertelt Rutger van den Berg, onderzoeker en adviseur van Youngworks, ons meer over de Generatie Z op de werkvloer. In dit artikel bieden we vast een voorproefje.

Onder het motto ‘Lunchen en leren met Youngworks’ vertelde Rutger van den Berg tijdens een webinar meer over het werken met de Generatie Z. Er zijn volgens hem drie factoren die het fundament maken van waaruit we moeten denken om jonge medewerkers beter te begrijpen.

Groep in ontwikkeling

Allereerst is de generatie Z simpelweg een groep jonge mensen, dus een groep in ontwikkeling. “Ze zitten in een specifieke fase van hun biologische en psychologische ontwikkeling. Dat heeft veel invloed heeft op hoe ze denken en op hoe ze zich gedragen”, legt Rutger uit. “Neurowetenschap laat ons zien dat het brein van jonge mensen nog lange tijd enorm in ontwikkeling is en een hoge neuroplasticiteit kent. Dat betekent dat er nog volop nieuwe verbindingen worden aangelegd. Dat gebeurt ook bij volwassenen, maar dat proces gaat een stuk trager. Een brein in ontwikkeling heeft een enorm groot lerend vermogen en een creatieve denkkracht. Deze potentie van jongeren is dus heel waardevol. Maar zo’n brein in ontwikkeling kent ook een aantal uitdagingen. Zo vinden jongeren het lastig om informatie te ordenen, overzicht te creëren en beslissingen te nemen.”

Nieuwe generatie

Een tweede factor is dat de generatie Z een nieuwe generatie vormt. Jongeren ontwikkelen zich in interactie met de wereld om zich heen. Deze wereld is anders dan twintig of vijftig jaar geleden. Rutger licht toe: “Een generatie is het product van de tijdgeest. Om deze generaties te begrijpen, moet je kijken naar wat er speelt in de samenleving. De Generatie Z weerspiegelt wat er op dit moment speelt in de wereld om ons heen. De jongeren hebben nog niet veel ervaring op het gebied van werk. Dus steunen ze in hun idee over werk heel erg op wat ze horen in hun omgeving en in de media.”

Nieuw in de wereld van werk

De derde factor is het inzicht dat generatie Z nieuw is in de wereld van werk. Ze zijn starters. Wanneer je een nieuwe wereld betreedt, moet je daar nog grip op krijgen. Dat gaat gepaard met grote onzekerheid en met specifieke behoeften waar je rekening mee moet houden. “Onboarding is heel belangrijk”, weet Rutger. “We moeten hen introduceren in de formele kant van het werk. Met welke systemen moeten ze leren werken? Met welke mensen moeten ze kennis maken? Bij wie moeten ze zijn met welke vragen? Wat wordt er van hen verwacht.” Daarnaast is er een informele kant, die verankert zit in de werkcultuur. “Wij verwachten dat jonge mensen zich daaraan aanpassen, maar voor jongeren is deze kant vaak niet zo goed zichtbaar. Wat is de gepaste taal? Kun je ‘shit’ zeggen of moet je daar een sjiek woord voor gebruiken? Geef je een boks aan je directe collega, of is dat juist heel erg ongepast? Het is goed om erover na te denken hoe dit werkt binnen jouw bedrijf. En in hoeverre krijgen jonge mensen ook ruimte om zelf die cultuur mede te bepalen? Dat is heel belangrijk om jongeren goed te laten landen in je organisatie.”

Deze drie factoren helpen ons dus om jonge medewerkers op de werkvloer beter te leren begrijpen en om hen beter te kunnen boeien en binden. Tijdens de algemene ledenvergadering gaat Rutger hier nog veel meer over vertellen. En wil je daarna nog meer weten? Youngworks biedt een speciale cursus over over Generatie Z op de werkvloer. Hierin leer je alles wat je moet weten om je jongste medewerkers optimaal te begeleiden!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn