Algemeen 06 februari 2022

Food for Teachers webinar: ‘Gezonde en persoonlijke voeding steeds belangrijker’

Door allerlei (digitale) technieken komen steeds meer gegevens beschikbaar. Daardoor is het mogelijk om – naast voeding voor specifieke doelgroepen – steeds meer gepersonaliseerde voeding aan te bieden. Daarbij wordt heel nauwkeurig in kaart gebracht welke voedingsmiddelen goed zijn voor de gezondheid en voor bepaalde sportprestaties. Steeds meer leveranciers en supermarkten besteden aandacht aan een gezonde voedingskeuze. Hier liggen ook voor BSC-leden kansen.

Food for Teachers hield op 3 februari het webinar ‘Gepersonaliseerd voedsel, het voorbeeld van voeding en sport’. We weten allemaal dat het belangrijk is om gezond te eten. Maar wat kan voeding betekenen voor je persoonlijke prestaties, of voor herstel na ziekte? Dat is de centrale vraag tijdens het webinar. Volgens Jeroen Wouters, innovatiemanager Sport en Voeding bij Sportcentrum Papendal en Lead Global Connections van Foodvalley NL, wordt gepersonaliseerde voeding voor sporters steeds belangrijker.

Voeding ondersteunt sportprestaties

“Voeding is ondersteunend aan sportprestaties”, legt Wouters uit. “Daarom is het zo belangrijk om voor goede voeding te kiezen. Dat geldt niet alleen voor sporters, maar bijvoorbeeld ook voor ouderen, baby’s en patiëntgroepen. We gaan met voeding van doelgroepen steeds meer richting ‘personalised nutrition’ doordat we steeds meer digitale gegevens tot onze beschikking hebben. Steeds meer mensen hebben een smartwatch of smartphone, die allerlei gegevens bijhoudt, zoals een stappenteller, slaapmonitor en hartslagmeter en er zijn speciale sensoren om glucose in het bloed te meten. Op basis van deze gegevens wordt het steeds makkelijker om een persoonlijk voedingsplan samen te stellen.”

‘Het is belangrijk dat voeding aansluit bij de doelgroep’

Jeroen Wouters

Papendal heeft inmiddels een speciale app, waarin sporters kunnen invullen wat ze per dag eten en drinken en op welk moment dit gebeurt. Deze keuzes worden doorvertaald naar de voedingswaarde. Zo wordt de voedingsinname gedurende de dag inzichtelijk gemaakt. Ook de verdeling tussen macro-ingrediënten als koolhydraten, eiwit en vetten is belangrijk. “Een diëtist kan daarbij de bandbreedtes aangeven. We hebben veel data tot onze beschikking om de sporters zo goed mogelijk te begeleiden”, aldus Wouters. “Zo kunnen we bijvoorbeeld de vochtinname en het vochtverlies tijdens het sporten monitoren.”

Eiwit wordt steeds belangrijker

Bij sporters speelt eiwitopname een belangrijke rol. “Vroeger keken we vooral naar koolhydraten. Nu worden eiwitten steeds belangrijker. Daarbij gaat het niet alleen om vis en vlees, maar ook om plantaardige alternatieven. Voor atleten geldt de 20/20 regel: ze moeten 20 gram eiwit 20 minuten na het sporten nuttigen. Daarvoor hebben we in ons restaurant porties klaarliggen met de juiste hoeveelheid eiwit, zoals een quinoa zalmsalade, kwark, havercake met noten en pulled oats, een soort plantaardige haver.” Het monitoren van de eiwitopname biedt niet alleen kansen voor sporters, maar ook voor andere doelgroepen, zoals ouderen. “Bij ouderen ligt de voedselinname vaak lager en zou je een bepaalde eiwittoename kunnen stimuleren.”

Een post-workout broodje, foto: Ivan Kobasniuk/Shutterstock

Kansen voor het MBO

MBO-opleider Rijn IJssel is de module Topsportkok gestart, waarbij de studenten ervaring kunnen opdoen bij Papendal, NEC en Vitesse. “Voeding & Gezondheid worden steeds belangrijker”, weet Ingmar van Borstelen, docent RijnIJssel.  “Zowel in de reguliere horeca als in de topsport. Daar spelen we met de Module Topsportkok op in.”

Gepersonaliseerde voeding biedt nog andere kansen voor Mbo’ers. Wouters schetst een beeld van de mogelijkheden: “Als eerste is er de productontwikkeling. Het is belangrijk om te onderzoeken welke functionaliteiten in voedingsmiddelen -naast smaak- belangrijk zijn. Op die manier kunnen producten worden gereformuleerd. Aan de primaire kant is de productie van plantaardige eiwitten belangrijk. En tot slot is er behoefte aan meer digitale tools, die door de volgende generatie diëtisten kunnen worden gebruikt. Daarbij is de balans tussen gedrag/bewegen en voeding heel belangrijk.”

Samenwerking met bedrijven

Papendal werkt niet alleen samen met onderwijsinstellingen, maar ook met het bedrijfsleven. “Samen met bedrijven willen we producten te ontwikkelen, die zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeftes van sporters. We willen echt een broedplaats zijn voor nieuwe ideeën in sporten en voeding. Zo is in samenwerking met Houben Worstenbrood en Eat2Move een speciaal Sporterbrood ontwikkeld, dat gebaseerd op de worstenbrood. De Sporterbroodjes bevatten 21 gram eiwit (kip) en veel vezels.”

‘We willen een broedplaats zijn voor nieuwe ideeën in sporten en voeding’

Een andere samenwerking is tot stand gekomen met Nice To Meat en Scelta Mushrooms. “We hebben een hybride rundvlees-champignonburger ontwikkeld. Vitamine D is belangrijk voor de spier- en botopbouw en vaak is de opname van vitamine D bij sporters te laag. Daarom zijn de champignons in de burger verrijkt met blootstelling aan UV-licht.”

Retail stimuleert gezonde keuze

De gezonde keuze is niet altijd de makkelijkste keuze. “Een prijsstijging via BTW of suikertaks kan daarbij helpen. Net als bewustwording”, weet Wouters. “Inmiddels is de retail hier al mee bezig. Jumbo heeft de digitale Foodcoach app ontwikkeld, die breed wordt ingezet. Hierbij staan bewegen en de daarbij behorende gezonde voedingskeuzes centraal. Albert Heijn heeft FoodFirst Leefstijlcoach geïntroduceerd. Hiermee wil het concern consumenten helpen om meer te bewegen en de goede keuzes op het gebied van voeding te maken.”

Tekst: Wendy Noordzij
foto: Shutterstock/Alena Popova

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn