Partners 18 september 2020

Bedrijfsbezoek: Er gaat niets boven de Waddenmolen

Hoe verder je noordwaarts rijdt, hoe rustiger het wordt op de weg. Eenmaal in Uithuizermeeden, één van de noordelijkste punten van Nederland, bekruipt je een gevoel van nostalgie en authenticiteit. En wanneer je de Waddenmolen binnenstapt, wordt dat gevoel nog eens extra benadrukt. Alles ademt hier geschiedenis, vakmanschap en ambacht. Directeur Frank Vogelzang houdt er van. Al heeft hij zijn kantoor wel eigenhandig een frisse update gegeven. Iets wat helemaal past bij de frisse wind die door de Waddenmolen waait.

Bakkers en supermarkten

Sinds 2014 is Frank Vogelzang directeur van de Waddenmolen. Een bedrijf dat voornamelijk en bij voorkeur Nederlandse tarwe verwerkt. Het meel wordt onder de naam Ambachtsmolen verhandeld aan bakkerijen (via Beko). Maar ook vind je producten gemaakt van 100% Nederlandse tarwe in het schap van de Aldi. Het brood is door Bakkerij Faber ontwikkeld. Meester Boulanger Wilfred Haafs in Haren heeft zijn eigen ‘Brood van de molen’ gemaakt met Waddenmeel. Het brood met de afdruk van een molenaartje erop scoort enorm.

Brood van de Molen bij bakkerij Haafs in Haren.

Heel veel mogelijk

Het team bij Waddenmolen is klein. De platte organisatiestructuur en de kennis van de proefbakker en de molenaar zorgen ervoor dat iedere vraag binnen no time beantwoord wordt. “Kan iets niet, dan weet je het direct. Maar er kan heel veel”, glimlacht de voormalig bedrijfsadviseur.

Naam en faam terugwinnen

De walsen draaien volop in de fabriek in Uithuizermeeden. De Waddenmolen heeft zijn naam en faam weer terug. Iets wat Vogelzang niet altijd kon zeggen. Want toen hij werd aangesteld als directeur (een verhaal apart, waarbij hij min of meer in deze positie is geplaatst, om definitieve sluiting van de fabriek te voorkomen) waren er nagenoeg geen klanten meer over. “We hadden nog wat lopende contracten waarmee we het moesten doen. Het was een tijd van klanten terugwinnen en nieuwe afnemers vinden. Ik kan gerust zeggen dat we pas na 2,5 jaar weer een stijgende lijn zagen. Nu, na zes jaar, draaien we zoals we het voor ogen hadden. We zijn nu zelfs aan het kijken om de capaciteit op te schroeven.”

Vogelzang zit vol ambities. De vraag naar lokale en regionale tarwe (Groningen beschikt over het grootste graangebied van Nederland) blijft stijgen. De plannen voor uitbreiding liggen klaar. De directeur wijst uit het raam: ‘De magazijn- en zakgoedcapaciteit wordt flink opgehoogd. Daarvoor moet er worden gebouwd. We investeren in een automatische opzakinstallatie met robot. In kwartaal 3 van 2021 moet het er staan.”

Er gaat niets boven Groningen, toch?

De website Waddenmolen.nl wordt binnenkort gelanceerd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn