Partners 13 juli 2022

De Bakkers van Verloop stapt over op bloem en meel uit Nederland

‘Stap dichterbij een verantwoorde manier van werken’

De Bakkers van Verloop uit Gorredijk, met filialen in Beetsterzwaag, Drachten, Heerenveen, Noordwolde en Oldeberkoop, is volledig overgestapt op Nederlandse meel en bloem. “Duurzamer en lokaler handelen wordt steeds belangrijker”, vertelt Jitze Verloop. “Wij willen graag ons steentje bijdragen aan een betere wereld. Daarom zijn we zo blij met Nedertarwe. We blijven hiermee werken en we hopen dat meerdere bakkerijen zullen aansluiten.”

De Bakkers van Verloop startte het traject in samenwerking met Royal Koopmans. “Het bedrijf benaderde ons met de vraag of we interesse hadden in meel en bloem uit Nederland. Bij de eerste kennismaking waren we gelijk enthousiast. We hanteren dezelfde werkwijze en de kwaliteit is exact hetzelfde gebleven. Alleen het verhaal erachter is veel beter.”

‘Dezelfde werkwijze, maar een veel beter verhaal’

De keten van Nederlandse tarwe is simpel en transparant. “Iedere schakel, van boer tot bakker, krijgt eerlijke prijzen voor zijn of haar product. Ook dragen de gecertificeerde boeren bij aan het verbeteren de bodemgezondheid en biodiversiteit. Minimaal 3 procent van iedere akker bestaat uit bloemenranden en er worden minder bestrijdingsmiddelen gebruikt in vergelijking met reguliere boeren. Bovendien komt het meeste graan nuit het buitenland. De Nedertarwe, dat per schip naar Leeuwarden wordt gebracht, heeft dus een veel korte afstand afgelegd.”

‘Iedere schakel, van boer tot bakker, krijgt eerlijke prijzen voor zijn of haar product’

Eerste bakker in het Noorden

De Bakkers van Verloop is de eerste bakkerij in het Noorden die alle silo’s met Nedertarwe heeft gevuld. “We hopen dat het lokale en duurzame aspect nog meer mensen aanspreekt om brood bij ons te kopen”, vertelt Jitze. “Naast de kwaliteit blijft ook de prijs hetzelfde, waardoor onze klanten eigenlijk niets van deze verandering merken.”

‘Naast de kwaliteit blijft ook de prijs hetzelfde’

De broden van Hollandse bodem zijn half juni gelanceerd. “We hebben ontzettend veel positieve reacties ontvangen”, vertelt de bakkerszoon enthousiast. Samen met zijn vader Jozeph heeft hij een hele campagne uitgezet om de overstap extra onder de aandacht te brengen. “We hebben een katern in verschillende regionale kranten geplaatst. Daarin proberen we op een laagdrempelige manier uit te leggen waarom we zijn overgestapt en wat Nedertarwe zo uniek maakt. De campagne hebben we online doorgevoerd op Instagram, Facebook en op onze website.”

Training van winkelteams

Ook in de winkels is veel aandacht aan de lancering besteed. “In de eerste week hebben we aan al onze klanten een kleine uitleg gegeven. Daar is heel positief op gereageerd.” Daarbij heeft de bakkerij van Royal Koopmans een goede ondersteuning gekregen. “Onze winkelmedewerkers hebben bij Koopmans in Leeuwarden een training gekregen. Aan de hand daarvan hebben we veelgestelde vragen en antwoorden voorbereid zodat ze precies wisten wat ze de klanten moesten vertellen.” Het bezoek aan de meelfabriek werd als heel waardevol ervaren. “Niet alleen was het heel fijn voor hen om het verhaal achter het product op de juiste manier uitgelegd te krijgen, maar ook om eens te zien waar ons meel en bloem gemalen wordt.”

Duurzaamheid: voedselverspilling zo laag mogelijk houden

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker speerpunt van de Bakkers van Verloop. Jitze: “We houden ons bijvoorbeeld al jaren bezig met het scheiden van afval en inmiddels zamelen we ook plastic in aparte containers in. Verder proberen we de voedselverspilling zo laag mogelijk te houden. Het brood dat overblijft, gaat naar de Voedselbank. Daarnaast geven we ook brood aan boerderijen, zodat ze dit als veevoer kunnen gebruiken.”

‘Het is nu of nooit’

De overstap naar meel en bloem van Nederlandse bodem ziet hij als een heel belangrijke stap. “Met Nederlandse tarwe komen we een stapje dichterbij een verantwoorde manier van werken, met het oog op de toekomst. We gaan altijd voor de beste kwaliteit, maar dit mag niet ten koste gaan van de natuur en van de wereld waarin wij leven. Duurzamer en lokaler handelen wordt steeds belangrijker. Ik werk nu ruim anderhalf jaar in de bakkerij en behoor tot de nieuwe generatie. Het is aan mij en andere jonge ondernemers om op een duurzamere manier te gaan ondernemen. Dat is ontzettend belangrijk. Het is nu of nooit.”

Tekst: Wendy Noordzij | Beeld: De Bakkers van Verloop

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn