
De Beko OmzetBarometer geeft een weergave van de omzetten in aangesloten bakkerijen. Opvallend is dat in het eerste kwartaal van 2021 aanzienlijk beter is gedraaid dan in 2020. Redenen zijn de vroege paasdagen én de coronaperiode.
Pas in het 2e kwartaal van 2020 werd de invloed van de coronapandemie zichtbaar, zo stelt Beko Advies. De cijfers van Q2 2020 en 2021 verschillen daarom minder. De omzetten in het 3e kwartaal van 2021 blijven gemiddeld op peil en liggen zelfs iets hoger dan in Q2. Het aantal kassabonnen is wel lager dan in deze periode. Met andere woorden: de gemiddelde besteding stijgt.
Gemiddeld 8 euro
Cumulatief ligt de omzet van de meeste winkels nog steeds hoger dan vorig jaar. Beko Advies ziet ook dat de omzet in de grotere winkelcentra/standscentra langzaam terugkeert. De gemiddelde besteding blijft rond de 8 euro hangen. In 2019 was dit nog 7,38 euro. Een stijging van ruim 8 procent: meer dan de inflatie.
Beko adviseert: “Gelet op de sterk stijgende prijzen op het gebied van energie, arbeid, verpakkingen en grondstoffen, zal ieder zich, afhankelijk van de eigen situatie, moeten beraden of ze prijsverhogingen moeten doorvoeren.”
Meedoen aan de OmzetBarometer?
De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko Coöperatie. Meedoen is gratis. Simpel invoeren leidt tot waardevolle uitkomsten. Meedoen? Mail naar info@beko-advies.nl.