Algemeen 14 november 2021

Bakkers op instagram: 11 tips

Hoe profileer je jezelf als bakker op de social media? We zetten drie bakkers bij elkaar en ze kwamen met de volgende 11 tips voor je.

Je loopt als ondernemer behoorlijk tegen de lamp als je jezelf online op een andere manier profileert dan hoe je daadwerkelijk bent. Het overkomt de besten: de socials zien er gelikt uit, de tone of voice is hartelijk. Als je je als consument verleid voelt om een kijkje te nemen bij het bedrijf, dan wil je dat je datzelfde gevoel krijgt. Overladen worden met lekkernijen, een hartelijke ontvangst.

Wie ben je online? En strookt dat met wie je offline bent?

@bakkerposthuma op Instagram

Soms valt het dan een beetje tegen, wanneer personeelsleden meer oog voor elkaar hebben dan voor jou als klant. Of wanneer een product dat zojuist nog in een Instagram story werd gepromoot, niet meer voorradig is. “Zorg dat je on- en offline dezelfde ondernemer bent”, luidt het devies van ‘onze’ bakkers. Nyncke Posthuma, Jitze Verloop en Hein Beerse zaten onlangs bijeen om hun social media-beleid te bekijken en vergelijken. Elk geven ze hun eigen invulling aan het social medium Instagram. De tips die over en weer gingen, delen we graag met je.

Hein Beerse van Bakkerij Beerse in Alkmaar en Nyncke Posthuma van Puur Posthuma in Wommels zijn lid van de werkgroep Communicatie van Bakery Sweets Center. Jitze Verloop van De bakkers van Verloop in Gorredijk maakte voor deze gelegenheid het drietal compleet, met een presentatie over hoe hij voor Verloop het social media-beleid voert.

Nyncke nam in 2015 het bedrijf over van haar ouders. Ze focust zich graag op de marketing en communicatie binnen Puur Posthuma, dat aangesloten is bij het Echte Bakkersgilde. “Het is goed om af en toe uit je bedrijf te stappen en bij andere bedrijven te kijken. Zo ontwikkel ik mezelf als persoon en als ondernemer. Dat is ook de reden dat ik me aansluit bij de werkgroep Communicatie.” Nyncke onderhoudt zelf de social media-kanalen voor de bakkerijwinkels, maar krijgt daarbij veel ondersteuning van bevriende collega Joep Gommans, van Bakkerij Support. Samen verzinnen ze campagnes en acties voor Puur Posthuma. Nyncke werkt veel met geplande posts. Zo zet ze in een dag de post voor anderhalve maand klaar. “Er blijft wel altijd ruimte om op de actualiteiten in te spelen”, stelt ze. Helemaal uitbesteden ziet Nyncke niet zitten. “Dan gaan er teveel van mijn eigen identiteit verloren.”

Liever niet uitbesteden, maar zelf doen

Hein is het hier helemaal mee eens. “Dat gaat niet alleen op voor online”, stelt hij. “We hebben een tijdje de inrichting van de etalage van onze winkels laten doen. Dat werkte niet voor mij. Ik wil toch een vinger in de pap houden. Met online activiteiten is dit niet anders. Mijn jongste dochter Noor beheert onze social media-kanalen. Ze heeft hier niet veel tijd voor, maar ze weet hoe het werkt en hoe ik het wil. Als ik dit zou uitbesteden, dan ben ik bang dat het niet gaat aansluiten bij de manier waarop wij onze zaak runnen.”

@bakkerijbeerse op instagram

Instagram wordt door Bakkerij Beerse ingezet met onder andere het doel: meer webshopverkoop. “Dat gaat lekker”, zegt de Noord-Hollander. “De verkoop verdubbelt elk jaar. Maar het is marginaal ten opzichte van het geheel. Door ons te profileren op internet, blijft die omzet echter wel stijgen.” Op de kanalen van Beerse staat het product centraal. Close-ups van broden, koeken en andere bakkerijproducten vullen de tijdlijn.

QR-code populair

Ook Puur Posthuma ziet een stijgende lijn in de online verkoop. “Niet alleen door de inzet van social media”, merkt Nyncke op. “Als er een positief ding uit de coronaperiode is voortgekomen, dan is het wel dat het gebruik van de QR-code een vlucht heeft genomen. Zo hadden we in de regio een flyer verspreid met daarop een QR-code. Als je via die code een bestelling in de webshop plaatste, kreeg je een gratis product. De webshoporders namen die week met 50% toe! Natuurlijk zaten er mensen tussen die alleen voor het weggevertje kwamen. Maar er waren ook genoeg die extra producten bestelden.”

Als je kijkt naar de feed van het instagramkanaal @debakkersvanverloop, dan zie je dat producten en personen worden afgewisseld met teksten. Alles in een rustig kleurenpalet, met oog voor detail. Over elke post is nagedacht. Creatief brein achter de socials van Verloop is Jitze Verloop. Jitze is sinds een jaar betrokken bij het bedrijf van ouders Jozeph en Annemieke. Hij houdt zich bezig met HR, inkoop, bestellingen en de socials. Over dat laatste heeft hij een duidelijke visie. “Ik ben van mening dat alles wat je online doet, moet aansluiten op je offline huisstijl. Zo creëer je eenheid en herkenbaarheid.”

Medewerkers persoonlijk in beeld brengen is mooi, maar het moet wel bij jou passen, reageert Hein. “Voor een bakkerij met 1 filiaal is dit wellicht gemakkelijker. Maar wanneer je meerdere winkels hebt, is het belangrijk dat je aangeeft waar de medewerker werkzaam is. Bovendien is het verstandig om toestemming te vragen voor plaatsing, in verband met de avg-wetgeving.”

Voorbeeld van het invullen van Instagram stories. Je kunt dit ook verwerken in een slideshow-post op Instagram. Inspiratie: @debakkersvanverloop.

11 tips van onze bakkers

Samen geven de drie bakkers de volgende tips voor het invullen van de socials:

  1. Ga aan de slag met Instagram Stories. Instagram zet 100% in op stories. Dit zijn posts boven je tijdlijn (te vinden achter je profielfoto) die 24 uur zichtbaar zijn. Beperk wel het aantal dat je dagelijks post tot circa 3 à 4. De mooiste stories kun je highlighten. Deze blijven dan zichtbaar in je profiel.
  2. Plaats je dezelfde posts op Facebook en Instagram, laat dan de prijs van het product weg op Instagram. Op Facebook scoren mensen graag een koopje; Instagram is vooral een medium om consumenten te inspireren.
  3. Blijf in contact met je klanten door gebruik te maken van een ‘call to action’ in elke post. Zoals: plaats een foto van een nieuw product, vertel er iets over en vraag vervolgens waar de kijker aan denkt bij het zien van het product. Of toon verschillende chocolaatjes en vraag de kijker wat zijn favoriet is. Zo genereer je interactie, wat met name op Instagram gunstig is voor het algoritme (jouw bedrijf verschijnt dan vaker op de tijdlijn van de volger).
  4. Behoud de interactie door te reageren op reacties. Doe dit níet met een standaard reactie (‘Bedankt voor je reactie, dat waarderen we!’ of de bekende ‘dankjewel’-emoji’s.) Daar prikt de lezer doorheen. De lezer wil zich gewaardeerd en begrepen voelen. Wees dus creatief.
  5. Wissel mens, product en gebouw af. Weet dat er het meest wordt gereageerd op foto’s met mensen (even voorstellen, een werknemer in actie, een werknemer in het zonnetje)
  6. Overzicht kwijt? Maak in je telefoon een fotomap aan waarin je de tijdlijn van Instagram imiteert. Zo zie je meteen voor welk soort bericht het tijd is.
  7. Gebruik voor het gemak een app als Indesign of Canva.
  8. Plaats niet overal een shoplink bij. Zo leg je teveel de nadruk op de commerciële invalshoek
  9. Plaats af en toe eens een slideshow (meerdere foto’s in één post). Doordat men door de foto’s swipet, blijft hij langer op de post hangen. Wat weer gunstig is voor jouw zichtbaarheid op instagram.
  10. Besteed niet teveel tijd aan de socials! Het is een ondersteunend medium en het is zeker niet de holy grail.
  11. Last but not least: WAT JE OP INTERNET ZIET MOET KLOPPEN MET DE WERKELIJKHEID. Eerder in dit artikel hebben we dat punt duidelijk gemaakt.
Tekst: Clara Bloemhof
Voor vragen en tips, mail gerust: info@mevrouwbloem.frl.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn