Partners 24 juni 2020

Bakkerij Van der Zee: ‘Geleerd om flexibel te zijn’

Voor de retailleveranciers in de bakkerij zijn het vreemde tijden. Ook bij Bakkerij Van der Zee in Garyp merken ze het effect van de coronamaatregelen. “De hamsterperiode had niet veel langer door moeten gaan. Dan was de sector vastgelopen.” In gesprek met Atze van der Zee, directeur van de dagvers- en broodspecialiteitenbakkerij.

De historie van het familiebedrijf gaat ver terug. Voor de vierde generatie, de broers Atze en Oege, was het niet vanzelfsprekend om het bedrijf van vader op te volgen. “Hij wide dat we eerst een opleiding gingen volgen, voor we besloten ons aan het bedrijf te committeren.” Atze gaat voor Bedrijfskunde, zijn broer verkast naar Bolsward om daar levensmiddelentechnologie aan de Zuivelschool te doen. Na een paar jaar in de procesindustrie, voelt Atze zich geroepen om toch in het familiebedrijf te stappen. “Dat was uit pure noodzaak. De interim-directeur, Jan Gilian, stelde mijn broer en mij voor de keuze: ‘Of de zonen trekken in het bedrijf, of er hangt ons sluiting boven het hoofd’.

De broers belandden – we spreken over de jaren 70 – in een roerige tijd. “De retail begon om private label te vragen. Om zich te onderscheiden van de concurrent en om een eigen prijsfilosofie te hanteren. Maar ook: met private label is de producent inwisselbaar. Dat ondervonden wij meerdere keren. Dan werd er weer een supermarkt overgenomen, en kon je als leverancier op zoek naar een nieuwe afnemer.”

Cherry pickin’: suikerbrood en krentenwegge

Levering van krenten en rozijnen, bij Bakkerij Van der Zee in Garyp.

De jonge ondernemers leerden al vroeg flexibel te zijn. “Een meerjarenplan kun je niet maken in onze tak van sport. Je moet kunnen meeveren met de markt.” Ingezet werd op broodspecialiteiten. “Cherry pickin’”, zoals Van der Zee het zelf noemt. De bakkerij zette zichzelf neer als dé landelijke speler in suikerbrood en krentenwegge. “Bijna alle supermarkten hebben onze speciaalbroden in de schappen liggen. De een heeft er een kartonnetje omheen, de ander een plastic zak. Ook de samenstelling wisselt: zo wil Plus er bijvoorbeeld meer kaneel in.”

Dedicated in dagvers

Daarnaast is Van der Zee groot in dagvers brood. Met als dedicated partner supermarktketen Lidl, die dagelijks in de drie noordelijke provincies bevoorraad wordt. “We hebben goed onderling contact met de andere twee leveranciers, Bakkerij De Paauw in Hardinxveld-Giessendam en Bakkerij Holland in Vriezenveen. Waar nodig wisselen we producten uit. Het is een utopie om alles zelf te willen leveren. Als er gevraagd wordt naar afbakpistoletjes, gaan we daarvoor niet een speciale lijn aanschaffen. Dan kun je beter de samenwerking zoeken.”

Broodconsumptie in coronatijd

In deze coronaperiode vallen ze bij de bakkerijfabriek terug op de vaardigheid flexibiliteit. “Zo hebben we ons bestaansrecht verworven”, stelt de directeur van het bedrijf dat opgericht werd in 1855. Hij blikt terug op maart. “De hamsterperiode was onvoorstelbaar. We konden er toen nog geen pijl op trekken. Aten de mensen meer nu ze thuis zaten? Achteraf bleek het puur hamstergedrag. Dit had geen twee weken langer moeten aanhouden – dan waren de fabrieken stil komen te leggen. Inmiddels eten we met zijn allen juist mínder brood. De dervingen zijn enorm. We draaien al een poosje niet op 100 procent. Waar dat dan aan ligt? Ook dat zullen we achteraf weten. Misschien is het een opsomming van alles: geen lunch mee naar school en werk, minder impulsaankopen, iets meer thuisbakkers, meer mensen die naar de bakker op de hoek gaan…”

Mbo’ers met vakkennis nodig

Bakkerij Van der Zee in Garyp is vooral partner van Bakery Sweets Center vanwege de doelen op het gebied van nieuwe mbo-aanwas. “Goede krachten zijn hard nodig. Je hebt niet alleen iemand nodig die weet hoe hij een machine bedient, maar hij of zij moet ook kunnen zien wanneer een deeg goed genoeg is om uit de rijskast te halen. Daarnaast is het van belang dat scholieren en studenten meer kennis krijgen van wát er nu eigenlijk in bedrijven als het onze gebeurt. Want hoe kunnen ze kiezen voor een baan in een bedrijf waarvan ze geen idee hebben hoe het eraan toe gaat? Daarom moeten we onze deuren open stellen.” Van der Zee roept op ervoor te waken dat het samenwerkingsverband een ‘log orgaan’ wordt. “Ik geloof in collectiviteit, maar ik zie vaak gebeuren dat het te groot en te traag wordt. Wij zijn mensen die houden van actie. Zorg voor die stagiaires, organiseer dingen. Nu is de tijd voor actie. Door elkaar scherp te houden maken we van Bakery Sweets Center een succes.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn