
Marten Boonstra is eigenaar van Echte Bakker Boonstra met winkels in Akkrum en Grou en een roggebroodbakkerij in Joure. Om mee te bewegen met de markt blijft hij zijn assortiment vernieuwen. “Dat is soms best lastig. Daarom kies ik voor een aspirant-lidmaatschap van Bakery Sweets Center”, vertelt de ondernemer. ‘Samen heb je meer kennis en kun je sneller tot mooie innovaties komen.’
Bakkerij Boonstra is al 25 jaar in het Friese Akkrum gevestigd. Negen jaar geleden breidde Boonstra zijn bedrijf uit met een roggebakkerij in Joure. “Ik zag dit echt als een nieuwe uitdaging. Het is een heel andere tak van sport. Met deze bakkerij bedienen we niet de consument, maar leveren we aan collega-bakkers, groothandels en de retail. Ik ben heel blij met de overname. De roggebroodbakkerij is een mooie aanvulling voor ons.”

De tweede vestiging in Grou
Een jaar geleden opende de ondernemer een tweede winkel in Grou. “Een tweede vestiging is nooit een doel op zich geweest. Deze winkel kwam op mijn pad. Het is een locatie dicht bij ons bedrijf in Akkrum en qua capaciteit konden we de extra productie aan. Daardoor zag ik de overname als een mooie kans.”
Kwaliteit
Boonstra vindt een goede kwaliteit van zijn producten belangrijk. “We proberen alles zelf te maken. Bijvoorbeeld ook de chocolade en bonbons. We willen ook producten aanbieden die klanten nergens anders tegenkomen. Zo kunnen we ons onderscheiden.”

Bakker Boonstra valt regelmatig in de prijzen
‘Je kunt zelf wel denken dat je topproducten maakt, maar misschien is de waarheid wel anders.’
Deelname aan vakwedstrijden is volgens hem een goed middel om de kwaliteit van de producten te meten. “Zo kun je als bedrijf zien waar je staat. Je kunt zelf wel denken dat je topproducten maakt, maar misschien is de waarheid wel anders. Bovendien stijgt door het meedoen van een wedstrijd de teammotivatie. Ook vinden klanten het erg leuk als ze merken dat hún bakker heel goed scoort.”
In 2018 won Boonstra de wedstrijd ‘Lekkerste Oranjekoek’, een publieksverkiezing die georganiseerd werd door de Leeuwarder Courant. “Dat was echt hartstikke mooi”, blikt de bakker terug. “De wedstrijd heeft ons veel gebracht. De verkoop van oranjekoek is destijds flink gestegen.”
Productverbetering
De ondernemer merkt dat steeds meer collega’s, net als Boonstra, zich richten op productverbetering. “Ze willen hun producten kwalitatief beter in de markt zetten. Dat vind ik een heel positieve ontwikkeling. Als ambachtelijke bakker moet je inzetten op onderscheidende producten. Anders prijs je je zelf uit de markt. Al kan het soms lastig te zijn om een goede middenweg te vinden tussen onderscheidend zijn en een efficiënte productie.”
‘Ook onderscheidend zijn met trendy producten’
Samenwerking met collega-ondernemers maakt het innovatieproces gemakkelijker, vindt Boonstra. Dit is één van de redenen waarom hij kiest voor het aspirant-lidmaatschap van Bakery Sweets Center. “Ik maak graag deel uit van de werkgroep Onderzoek & Innovatie. Ik zou heel graag inspelen op bepaalde trends in de markt. Zoals het gebruik van minder additieven en koolhydraatarme producten. Maar dat is nog best lastig. Mijn kennis is hierin ontoereikend. Toch wil ik ook hierin onderscheidend zijn. Ik wil geen energiereep aanbieden, die ook in de retail verkrijgbaar is. Samen kunnen we onze kennis bundelen en krijgen we meer voor elkaar.”
Geen nachtwerk
Verder hoopt Boonstra dat BSC toegevoegde waarde biedt op het gebied van het vinden van geschikt personeel voor de bakkerijbranche. “Dit probleem treft veel beroepsgroepen. Uit alle statistieken blijkt dat het in de toekomst steeds lastiger wordt om goed personeel te vinden. Sommige bedrijven hebben daar nu al mee te maken. Bij ons is dat gelukkig niet het geval. Dat komt mede doordat we jaren geleden al hebben geïnvesteerd in remrijskasten in combinatie met lange rijstijden. Daardoor hoeven onze bakkers niet ’s avonds laat of midden in de nacht te beginnen. Soortgelijke werkwijzen worden inmiddels door veel bakkerijen gehanteerd. Het is belangrijk om als branche positief naar buiten te treden.”

Marten (r) en Roel Boonstra
Daarnaast is het volgens hem belangrijk om te laten zien wat het vak inhoudt. “Er kan veel belangstelling voor een bepaalde opleiding zijn, maar als het beroep in de praktijk tegenvalt, dan haken studenten af. Het zou goed zijn als ze voor het begin van hun studie al in de praktijk kunnen ervaren wat het vak inhoudt.”
Meebewegen = toekomstperspectief creëren
Boonstra ziet de toekomst van zijn bedrijf én van de branche positief tegemoet. “Klanten zijn opzoek naar kwaliteit en naar producten met goede grondstoffen. Als ambachtelijke bakkers moeten we onderscheidend zijn en blijven. Als je meebeweegt met de markt en kwaliteit biedt, dan is er gegarandeerd bestaansrecht.”