Partners 08 april 2020

7 vragen aan BSC-partner Van der Meulen Hallum B.V.

Hoe gaan onze partners om met deze coronacrisis? We trappen deze reeks af met Arie Peerbolte, HR-manager bij Van der Meulen Hallum B.V.

Wat maken jullie precies en voor wie?

Van der Meulen de Meesterbakkers (sinds 1910) is een internationaal gerenommeerd familiebedrijf en fabrikant van kwalitatieve bakkerijproducten, die zowel onder merk als private label in de markt worden gezet. We zijn wereldwijd een erkend producent van Melba Toast en leverancier van private label beschuit. Verder zijn we een belangrijke leverancier van Fries roggebrood. We versterken onze positie door te blijven zoeken naar en introduceren van nieuwe producten. Zoals bijvoorbeeld de introductie van Dippers in 2019 en Borreltoast in 2020. Van der Meulen produceert op hoog kwaliteitsniveau in 3 fabrieken. Producten worden naar meer dan 40 landen geëxporteerd.

Hoeveel medewerkers telt het bedrijf?

Het bedrijf telt circa 125 medewerkers. De cultuur is er no-nonsense, pragmatisch en doelgericht, met een prettige, open en collegiale sfeer.

“We wisselen personeel uit met een andere partner van Bakery Sweets Center”

Lukt het om de productie te waarborgen? En hoe?

Van der Meulens introductie 2019: dippers

Ja. Dagelijks hebben we binnen Van der Meulen met directie, HR en operations een kort moment van afstemming of er zaken zijn die spelen. We zien dat onze omzet behoorlijk stijgt en zijn om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, zijn we genoodzaakt om op te schalen in ploegbezetting. In de toastfabriek van vier naar vijf ploegendiensten en in de roggebrood van twee naar drie ploegendiensten. Nu helaas veel mensen noodgedwongen thuis zitten en niet kunnen werken, hebben we veel aan ons ‘in house’ uitzendbureau Manpower. Bovendien zijn we met een andere partner van Bakery Sweets Center aan het kijken of vast personeel van hen voorlopig bij ons kan worden ingezet, zodat zij de uitzendkrachten die ze hadden kunnen behouden. Bij deze partner gebeurt het omgekeerde als bij Van der Meulen: zij zijn genoodzaakt de productie af te bouwen. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Wij hebben de beschikking over krachten die relatief snel inzetbaar zijn in onze tak van sport. En zij kunnen de uitzendpool aan het werk houden, zodat ze als de vraag zich herstelt niet weer nieuwe uitzendkrachten moeten gaan opleiden.

Uit bovenstaande blijkt al hoe snel het initiatief van het Bakery Sweets Center ertoe leidt dat je vraagstukken sneller samen kan oplossen door op praktisch, organisatorisch en op inhoudelijk niveau kennis en ervaring in te zetten, te delen en te gebruiken.

Welke (extra) Coronamaatregelen hebben jullie getroffen?

Om mogelijk risico op verspreiding van het virus op de werkvloer tot een minimum te beperken, zijn de volgende richtlijnen opgesteld:

  • Was en desinfecteer je handen regelmatig.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes, en gooi ze na gebruik meteen weg.
  • Schud bezoekers en elkaar geen hand.
  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar, ook tijdens een overleg en in kantine/rookruimte. Probeer in luide productieomgevingen desnoods op andere wijze te communiceren, maar zoek elkaar niet op!
  • Reinig minimaal 3x per dienst de bedieningspanelen, trapleuningen in je werkgebied met de daarvoor aanwezige reinigingsdoekjes.
  • Pauzes in kleine groepen organiseren en houd ook dan meer dan 1,5 meter afstand. Dus houd een stoel tussen jou en de ander.
  • Ploegoverdrachten niet meer in voltallige bezetting. De TL bepaalt de samenstelling en zorgt voor duidelijke instructies per dienst.
  • 09.00 uur overleg in productie op locatie alleen met Teamleider, Plantmanager en de technische dienst. De overige disciplines er alleen bij vragen vanuit productie en bij voorkeur via mobiel of Skype.
  • Bij gezondheidsklachten, neem deze serieus en bespreek ze volgens de vastgestelde communicatiewerkwijze.
  • We staan alleen bezoek toe dat direct noodzakelijk is voor de voortgang van de operatie (onderhoud, schoonmaak, leveranciers). Overig bezoek is tot nader order niet welkom.
  • Leveranciers mogen hun goederen tot de deur afleveren, maar zijn niet toegestaan in onze panden. Dus ook niet in kantine of toilet!

Welke impact heeft de coronacrisis op het personeel?

We vallen onder de cruciale beroepsgroepen. Dit maakt dat we in een constante tweestrijd zitten. Waarin we enerzijds staan voor de gezondheid en veiligheid van onze werknemers (en diens omgeving), maar er ook met elkaar alles aan moeten doen om onze bedrijfsvoering in stand te houden. We hebben ons personeel gevraagd om hun taken te blijven uitoefenen in deze bijzondere situatie. Maar het mag in geen geval ten koste gaan van de gezondheid van de werknemer of van diens gezin of familie. Daarom hebben we een protocol opgesteld dat werknemers volgen in geval van ziekteverschijnselen. Ook hebben we het scenario ‘lock-down’ al behandeld. In het geval er toch landelijk wordt besloten over te gaan tot een totale lockdown en de overheid op straat gaat handhaven, is het van belang dat we voor onze werknemers een werkgeversverklaring op naam hebben. Met deze werkgeversverklaring in combinatie met een (geldig) legitimatiebewijs kun je aantonen dat je werkzaam bent in cruciale beroepssector en daarom met geldige reden onderweg bent. Dit document wordt deze week aan een ieder uitgedeeld, vast personeel via VDM, uitzendkrachten via Manpower.  Zo zijn we alvast voorbereid op dit ultieme scenario.

Brengt deze periode het bedrijf ook iets goeds? Wat precies?

Ja. Bij ons neemt de vraag toe. Mensen zijn nu meer thuis. Een bezoek aan de schouwburg, bioscoop, een café of restaurant ligt stil. Dat zorgt voor meer thuismomenten om met een Melba toastje, roggebrood of beschuit een eetmoment te hebben. Alleen of met het gezin.

“Wat opvalt, is dat het verzuim in deze periode daalt.”

Heeft u tips voor de collega-partners van Bakery Sweets Center?

Geef zorg en aandacht aan je personeel. Ook bij ons werkt het kantoorpersoneel waar dat kan en geen belemmering oplevert voor de productie voortgang en/of de verkoop. Dat maakt tevens dat we versneld vertrouwd raken met thuis werken, conference calls en de voor- en nadelen die daaraan zitten. We zijn blij te ervaren hoe loyaal ons personeel is. Bij vragen zoeken ze de dialoog op. De sfeer is oplossingsgericht.  Wat opvalt, is dat ons verzuim daalt. Wel zijn er veel vragen over de maatregelen die gelden. Elke vraag daarover nemen we serieus. We kijken wat in dat specifieke geval juist is om te doen. Het vergt van medewerkers en leidinggevenden veel creativiteit, maar geeft ook een drive om dit met elkaar op te lossen. Vorige week hebben we al onze medewerkers, de uitzendkrachten en het schoonmaakpersoneel een bos tulpen aangeboden als blijk van waardering voor de inzet in deze toch wel bijzondere tijd.

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn